wokita

Direktlänk till inlägg 23 juli 2013

Släktträff, Lydnadstävling, Rallyträning, jobbjobbjobb och pengaspendering.

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 23 juli 2013 22:17

Hej mina vänner, hoppas allt är bra med er. Själv mår jag helt okej. 


Det var ju ett tag sedan jag uppdaterade så inlägget idag blir ganska långt, men så får det bli ibland. 


Vi har haft den årliga släktträffen som Ulla samordnar. 

Träffen började ute på torvmossen som ligger mot fiskesjö hållet. 

Det är fortfarande aktivt i viss mån. Min farmor arbetade på ett liknande ställe som ung. Tyvärr ringde min tfn o störde mig så jag hann inte riktigt höra allt de sa, men här kommer lite bilder i alla fall. 


             

Det var ett litet "tåg" vi fick åka med för att titta var de tagit materialet till. 

   


I min släkt är man inte pryd att fråga, utan vi bad att få stanna tåget då vi upptäkte att det växte massa hjortron vid vägen. Många plockade. 

           


Sedan for vi vidare till huset där min farmor bott. DEt var väldigt förfallet numera. Och ladugården hade använts av millitären. 

           


 


 

Sedan for vi till en skola där någon utav mina släktingar gått, och besökte även ett berg där Ulla lekt mycket som barn. Även den platsen har en historia med min släkt. 


Tyvärr ringde min telefon även där så jag missade en hel del.. -_-


     



Sedan bar det av mot bromboda där min farbror bor för lite grillning . 


     

Och självklart avslutas det med musik såsom sången "drömmen om Elin" 







    


Innan släktkalaset var Berra jag o vovvarna ute på upptäcksfärd hemma. Det har ju inte hunnits med så mkt så.. 

 

Spanar in korna.. 

 


 



Vi har också varit på Nybro bk och tränat rallylydnad.. Det var trevligt. O gick rätt bra för mallen. Så jag har anmält henne på tävling. Bara för att vi kan o för att vi ändå tävlar lydnadstvåan på samma ställe ^^ 

 



Lilleman fick också träna så klart.. Vilket är en utmaning i sig tihi. Motivationen hos den hunden är typ noll. Man får gå runt som en fjant precis heeeeela tiden. Godis är det enda som funkar också. Och så fort han fått godisen skiter han i mig^^  Han får fortsätta träna lite ;) Och när jag säger gå runt som en fjant då menar jag att folk likssom verkligen står o skrattar åt en för man kämpar så hårt med den lille. ^^ 

 


Hunnit med vardagslivet har vi gjort lite också.. Kan nån förklara för mig varför voffarna ALLTID ska nana på rentvätten? Givetvis MEDANS man viker den! 

 



Tränat lydnad har vi också. Efterssom mallen inte pallar med så får den lille ta vid.. Vi har börjat träna lydnad han o jag^^ DEt går såådär.. Tränar han mkt på att sätta han o säga fot.. (använder mig givetvis av fiskekrokshanden^^) OCh han blir sååå nöjd för att han kan. Svansen tilloch med viftar (vilket den sällan gör) Man ser hur han bara växer den lille fjanten^^. 

Vårt mål är att starta en lydnadstävling 2014. Om jag kommer göra det återstår att se ^^ Men det hade varit kul. 

Jag överväger även att gå en rallylydnadskurs med honom. Bara för att likssom. Lite skoj för hano göra :) 



Mallen och jag har dessutom tävlat tvåan 2 gånger.. 


Först i mönsterås. Det var helt hemskt!  Säkert 30 grader på plan. MEn hon fixade det. (fast med kassa poäng) 161 tror jag. 

Platsliggningen var en riktig nagelbitare. En hund gick med föraren från när vi lämnar, och bostonterrien brevid jarra reser sig efter nån minut.. 

Jarra ligger bra och stabilt. 

Men för mig med en utfalls hund är det alltid obehagligt när andra hundar inte är tillräkligt lydiga. 


Jag fick ge typ hundra Dks i varje moment.. Och i linförigheten la hon sig... (mallen lägger sin när det blir för ansträngande) 


Sen var det dags för prisutdelning.. Jarra hamnar på pallen.. DE ropar upp mig o jag är utan hund. Varpå de ber mig hämta hunden.. Jaha tänker jag (var motsträvig till det) 

Hämtar henne o trycker in "nappen" i truten på na. 

 


Men då den andra hunden på prispallen är osäker börjar de göra utfall mot varandra... 


Vi fotas och jag tar sedan in Jarra i bieln igen då jag ska titta när issa tävlar ettan. 

Då kommer en bekant till mig fram, som är väldigt duktig och kommer från kalmar och talar om för mig att en i publiken sade : "Oh herregud, och den hunden låg min hund plats med"


OCh åter igen blir jag negativ.. JAg blir så trött,.. Så irriterad.. 

Min bekanta, hade så klart svarat henne med kommentaren : Jaha och? Hennes hund är ju tränad. 


Saken är såhär. Vi var fem i klassen. 3 hamnar på pallen. 2 hundar reste sig och de hamnade inte på pallen.. 

Hur jäkla FRÄCK är man inte , när man själv inte tränat sin hund tillräkligt, och vräker ur sig en sån här kommentar? 

JAg blir så himla upprörd. Min hund vill ha avstånd till många saker, bland annat människor och hundar. DÄRFÖR HAR JAG TRÄNAT HÅRDARE PÅ DESSA SAKER! men det behöver man som vanligt inte göra med de små söta hundarna!  (Ja jag känner så ibland. ) 


MEnmen. Dagen var ju bra för övrigt ;) 


 



DAgen efter for vi till öland för att också där starta 2an. (vill ju ha Lp. )

På platsen uppfattade jag Jarra nervör och orolig. Vilket domaren också gjorde = en 9a. 

Linförigheten gick pissbra tycker jag. Men domaren ansåg att hon tränger och sittersnett (Sitter snett gör hon ibland) och vi fick en 8,5.



JAg snubblar mot slutet :P 


Vi fick rätt höga poäng. FRam tills hoppet.. Där säger Tl till mig att kommendera när du vill. Jag blev väl lite stressad, varför vet jag inte, men jag komenderar henne nästan direkt, och då hade hon nästan inte hunnit sätta sig. Så hon "hör" inte mitt kommando. Så vi nollar faktiskt där.. 


SEdan var det dags för fjärren.. Jag lägger hunden.. Så där som man ska.. Sen lämnar jag.. ställer mig framför.. OCh FASTNAR i mina tankar.. JAg kollar inte ens på den stackars tävlingsledaren som står där.. Hur dum får man bli.. Jag likssom bara glömmer världen runt omkring o tittar på min hund.. Vilken jäkla miss . hehe. Det gör jag nog inte om.. --Men sånt som händer antar jag :P hehe. 


Ingen i klassen efick 1a pris. OCh Jarra hamnade på en tredje placering. 

   



Sedan for vi hem, vackert Öland är :) 

 



OCh efterssom jag jobbat lite väl mycket senaste har hundarna haft ett par dagars vila.. 

Men jag var ledig i måndags så berra o jag åkte till kalmar för shopping. 

Det är nämligen så att vi har betalt in 4000 var till ett konto varje månad, som vi trodde var lån, men som visade sig vara sparkonto, så vi hade en del pengar där. OCh efterssom vi har lite ont om möbler så tyckte vi det var dags att köpa lite^^ 


Vi handlade tv-bänk, hylla över bänken, ny blomma (till tvrummet) lite nya lampor till tv rum och ett soffbord. 

Efterssom allt är så jäkla dyrt så tar vi ett rum i sänder. Så här blev det iaf.


 

Observera mina fina öl i kanten^^

 


Detta är hyllan som ska upp över tv som vi ännu inte monterat upp. 

   


 



På väggen vid soffan skall denna tavlan upp, men den fick inte plats i bilen så får inhandla den lite senare :P


 


Vi inhandlade även en ny lampa till hallen. 

     


Min tanke är att senare köpa in en sittplats till hallen, i typ nätaktigt material som man kan sitta på när man tar på sig skorna. Och så tavlor förståss. Men det är inte  vårt prio ett så det får vänta :) 



Vi handlade även hyllor till "gäst/prisrummet." Och det blev såhär:


   

Utställningsrosetterna. 

 

Skålen innehåller "minnen" dvs snäckor från resor, "pinnar" från agilitytävlingar. 

 


Tanken i det rummet är att dels tapetsera om (tapeterna är väldigt trasiga) Och att ställa in våran säng där när vi köpt en ny dubbelsäng. Men det är heller inget akut så det får vara lite vilande tills vidare. 


Vi köpte även två koppelkrokar.. Tyvärr missbedömde jag bredden lite på väggen.. Så de fick sitta på städskåpet tihi. 


 


Berra fattar dock inte alls vad som är det gulliga med 2 hundrumpor^^ 



Lite småsaker köptes även in, en ny våg, nya tandborsthålllare (de som de förra lämnat var pissgula o allmänt ofräscha så de har vi inte kunnat använda)

Vi inhandlade även hållare till duschdraperiet så det hamnade på plats och papperskorgar till båda toaletterna. 


     


Handlade också en ny kruka till Trumpetliljan vi fått av mamma :)


 


Och som alla par som köpt nyss hus, var vi ju tvungna att köpa ett träd som skall växa med oss! 

Vi valde päron. Mest på grund av getingar då vi inbillar oss att det drar till sig minst getingar^^ (berra allergisk ock Emme blir en svag och trasig individ i deras närhet^^)

   


Det var nog den mesta uppdateringen från oss så länge. 


Nästa projekt vi satsar mot är stubbfräsning då vi har så grymt mkt stubbar på tomten. Sedan blir det inköp av dubbelsäng , bia bädd till voffarna och skrivbord till fulrummet. 


Berra ska förhoppningsvis byta ut trappen på utsidan av huset under sin semester hoppas jag ;) *pik* 


Sen får vi se vad vi ska hitt på. DEt behövs ju tapiseras lite var stans också. 


Berras mamma hittade fina gardiner idag också och skall försöka sy oss en kappa till vardagsrummet, så det blir nog super där när vi väl fått tavlan och gardinerna och hylla på plats. Väntar även på en vedkorg jag önskat mig i födelsedags present av mamma :) 


Ha det bra mina vänner. 


Pappa var här o grillade härom dagen .. Finns det mer lökiga vovvar.. 

 








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 12 augusti 2013 17:55

Hej mina vänner, allt bra? Själv har jag en väldans bra dag idag. Men vi börjar väl med att berätta om gårdagens agilitytävling i kalmar. Film kommer under sedan,.    Jarra: Skötte sig utmärkt.Tyvärr gav jag oss några fel. Hon gjorde ett pet ...

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 10 augusti 2013 18:58

Hallå mina vänner, allt bra? Själv är jag trött som jag vet inte den..    DAgen började med kaos och lugnade sig sedan. Jag som tror att mitt liv hela tiden går på nån slags balans där jag först har mkt otur sen får väldigt mkt tur tror att det...

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 9 augusti 2013 22:45

HEj mina vänner, hur är det med er? med mig är det bara fint. lite trött kanske men hon börjar ju bli sent så klockan :)   Sen sist har vi joggat. DEnna gången senare på kvällen och hundarna hängde med. Inte lika jobbigt men mina skenben gör så...

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 6 augusti 2013 20:56

HEj mina vänner, hur är läget? Med mig är det fint känner mig lite hurtig, nöjd och glad. :)   DAgen idag började med lite halvmullet väder, kanon tänkte jag och planerade in spårande mellan gräsklippning och dropinen på jobbet.    Vid 10-1...

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 5 augusti 2013 16:59

HEj mina vänner, haft en bra dag? Det har jag för det är ju min lediga måndag :)  Efterssom berras semester tar slut på onsdag så har vi haft en chill dag . Vi beslutade att faktisk ha en dag där vi badar med hundarna vid vattnet. DEt har varit lug...

Gästbok:)

Tidigare år

Senaste inläggen

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Agility

Agility

Agility träning


Ovido - Quiz & Flashcards