wokita

Alla inlägg under december 2012

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 30 december 2012 20:29

Hellu på er hoppas allt är bra med er. Själv är jag hyffsat trött i skallen. Sen innan jul har jag varit ur rytm:P Dagarna har flytit ihop och jag har haft noll koll.. Typ:P


Igår var jag med "Rödebygänget"  och tränade sök. Var ett bra tag sen Jarra fick köra då folk inte har riktigt tid. Praktiskt att ha det lite närmare med när jag inte jobbar alltid. Blir så dyrt att köra till Emmaboda.

Jarra beteede sig hyfsat men jag fick både backa och göra framsteg. Blev bara 3 skick. Men det var nya figgar osv och hon fick en posetiv upplevelse och det är ju faktiskt det vi strävar efter. Att ha roligt :)    (Jaa för vi satsar på spåret:P)

Denna gång prioriterade hon lösrullen framför tuben. Ingen aning om varför. Men o andra sidan har hon gjort så förut när polleten ramlat ner, att hon har skippat  "förbiten" (Tänker i spåret då hon plötsligt en dag kunde liggmarkera utan kommando) Kan hända att min lilla dam är sån.  Inget negativt med det. Däremot hade jag velat ha min norsk rulle hemma så jag hade kunnat träna henne på det. Ingen bråska med det men ja. Lite drygt att allt ligger i bilen ( Som fortfarande är på verkstaden) 


Menmen. Idag har vi varit i hässleholm och tävlat i den där cupen. Den var inoff och en bra träning för min yngsta. 



Sonic:

Hade helt okej fart. mkt problem i slalom. Bättre humör än senaste tiden. Jobbar fortfarande långt ifrån= Jag lyckas inte styra han. =disk. Fast idag skötte han sig. blev nån disk o så. Och fel i nästan VARJE slalom. Det kändes inte ok. Slalom o gunga blir prioritering för oss. 

han kvalade in till åttondelsfinalen och kvartsfinalen. Och den är faktiskt inte så dåligt med tanke på att de vi mötte är sm ekipage.. 


Jarra:

Helt och hållet mitt fel.. Styrde henne för fasiken på fel hinder:P Kände att min handling idag var helt ok. Det som behöver tränas för henne är ombinationer så klart. Slalom, gunga och A:et. 

Även hon betedde sig så himla duktigt.. och jag är så grymt sugen på att starta henne i klass 1.. Men får nog vänta. Har mejlat en instruktör jag hoppas kan ta emot oss väldigt snart:) Men vi får se. Spännande blir det iaf. Mitt mål är att starta henn off i september. Men vi får se;)



Av Emmelie Karlsson-Rydell - 28 december 2012 19:45

Hejhej. Nu är snön nästan borta. Trevligt på ett sätt men trist på ett annat. Idag har jag provat den första kombinationen i boken jag fick av berra i julklapp. Den såg ut såhär:

 


Startade med jarra. Det gick relativt bra. 5 meter mellan hindrena, sen skulle man utöka till 8 när dom lärt sig det. Vi tränade bara på 5 meter. Men det kändes som typ det hade varit enklare för jarra med 8 meter där efter 5an. Men jag vet inte:P


Tycker hon körde på bra. Det gick bättre när jag körde på "hennes" höjd istället för sonics. Märkligt. 

Tränade även lite slalom. Var fryset så gick inte dela slalom på kbk:P Så vi körde några lyckande. Sen vidare till gungan. Tog den med lite fart idag. Och hon lyssnade på ordet "bromsa" och det är ju kanon. har aldrig haft med den i bana så. inte heller med hinder innan. men det verkar ju funka fint. 


Körde a:et med. Hon hinner ännu inte stanna på sista kontaktfältet även om hon tar det fint när vi tar det utan fart. Kanske jag som gick lite för fort fram. Men det är nånting vi måste träna på, vill inte ha en fuskare då det försvårar så mycket:P 


Sonic fick träna samma kombination och jag tyckte han skötte sig fint. nångång han försöker gå bakom mig efter 5an men då är det bara att börja om utan att säga något. tränade han även på slalom o det skötte han fint när jag bytte håll då det var blött vid sista pinnen  åt ena hållet:P 

Tränade han även på gungan. Provade att vara rak o bestämt. med att han helt enkelt skulle upp men det gick ju inte. köttbullar gick grymt långsamt och han hoppade av nån gång. Bytte till snörbollen och det flöt på riktigt bra till och med. Varför i helsi*e har jag inte använt snörbollen där innan tänker då jag? men ja, nu vet jag ju avd vi ska träna på:) 


Sonic har reagerat lite när jag masserar han precis framför korset på vänster sida så jag undrar om det inte är dags för ett besök hos Cissi igen. Kanske låta henne köra igenom både Sonic och Jarra. Lite tidigt än känns det som då det inte är tävlingssäsong ännu. Får se om han reagerar några dagar till. Stretchade han efter och då gjorde han inga reaktioner. 


Ha det så fint :)

// Emme

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 28 december 2012 00:49

Hejsan hoppsan hoppas allt är fint med er. Idag har vi varit i hässleholm igen. Har för första gången i mitt liv testat på "snooker". Det var ju en intressant upplevelse... För att förklara lite kort. Snooker är en populär tävlingsform av agility i england. Det går ut på att man på plan har 3 rödmärkta hinder och resten "svarta" . Till en början skall du först ta ett starthinder (för att starta tiden) Sedan skall du ta varannat rött hinder och varannat svart hinder.  så skall du göra tre gånger. Det vill säga rött-svart-rött-svart-rött-svart. Dessa röda hinder har inga nummer, utan istället räknar man i ett slags poängsystem, alla hinder utan de röda är markerade med nummer, 1-7. alla svarta hinder får tas om igen, det vill säga du får hoppa exempelvis rött hinder, sen hinder nr 6. hela tiden. men du får inte ta samma röda hinder om igen.  man får alltså poängen genom det nummer hindret har. 

När man gjort det startar banan. då skall du hoppa hinder 1 till 7. och allt detta på under 30 sekunder. (ni hör hur komplicerat det är va:P) misslyckas man, dvs man hoppar fel hinder eller tiden går ut, så skall man fortast möjligt ta sig till sluthindret. 


Det var liiite för mkt för min hjärna:P 


Jarra och jag startade helt typ oförberett. det gick så himla fort tills det var vår tid så jag hann inte förbereda henne. när vi kommer in ser hon husse och släpper typ allt annat. hon tar en tunnel trots att hon borde tatt ett hopphinder.Sen springer hon in i publiken och ska fram till honom...  Jag blir typ helt borta sen kallar in henne  sen springer vi och tar sluthindret. 


Sonic lyssnade bättre. Och var faktiskt mera taggad idag. Han följde mig fint och jag tror jag hittade rätt väg för honom. Det flöt på likssom. 


lopp 2. Ännu mindre förberedd med jarra. Slussas in direkt då vi kommer. Väl på banan säger de, men du är väl inte denna personen? nej svarar jag,,, jaha då har dom skickat in mig som fel nummer och förtidigt.. Det gick ju också helt knas kan jag säga. blir aldrig bra när det blir strul innan. Men hon följde mig bra och så. synd vi inte fick möjlighet att hinna till slalom nån av gångerna:P 


Sonic skötte sig bättre här.. hade mer tempo osv. Kände mer igen hans posetiva sida. Den visade han ju inte sist. Det är lite som ett lotteri att tävla med den hunden. Vill sonic lyckas, lyckas sonic, har sonic inte lust så... Sen kan ju alla besserwissar i världen diskutera detta. Men så är läget. Jag har nästan kämpat mig blodig visa dagar men vill han inte så går det inte. Och jag kan inte direkt tvinga han med våld så... Man får gilla lägt;)


Det känns ju dock sådär att min unghund, som inte ens är gammal nog för att få tävla leder över den mer erfarne tävlingshunden.. hm. 


Men man får ha i åtanke att det är öppenklass och konkurransen är stenhård. Det vill säga att vi möter många sm och klass tre förare. Och ändå har vi tagit oss runt:) 


Det var min dag det, god natt på er:)





Av Emmelie Karlsson-Rydell - 26 december 2012 18:49

Hej allihopa och god jul på er.  Min jul har varit bra. På julafton var vi hos berras föräldrar och på julafton var vi hos mamma. Var mysigt båda dagarna:) 

Lite jobbigt att man måste tänka på hundarna sådana tillfällen men så är det:P Issas o mina går ju inte ihop och hennes  kan ju inte vara ensamma så mina kommer alltid i kläm. 


Men iaf. Vi var ju liiiite klantiga.. De små skulle vara i mitt gamla barndomsrum, och ja det dunkar massa därifrån. Vilket det inte brukar för de brukar ligga o sova eller chilla när vi inte är där. När jag går upp o tittar vad de håller på med har jarra rest ragg. Och då fattar jag ju att nåt var i rummet. Mammas ena katt.. Mina hundar gillar katter.. Men inte som kompisar utan mer att jaga. Menmen. Vi tar ut den inte allt för nöjda Sfluffe från rummet och går ner igen.. dunkandet o bjäbbandet fortsätter. Jag går upp igen.. Och tror ni inte vi missat den andra katten som låg där under sängen i en låda.. Hm. Jaja båda överlevde utan en skråma:P


Julklapparna vi har fått har varit perfekta:) PRecis vad vi önskade oss:):

                                                   



Idag har vi varit och tränat lite lydnad. Jag körde igenom lydnadsklass ett och vill gärna att ni kritiserar/kommenterar vad vi behöver utveckla och förbättra :) Att hon sätter sig långsamt hör blötan för dagen till och är inget hon brukar pyssla med så ha gärna lite överseende med det. Och samma med apportbocken, tugget jobbar vi redan med och att jag "tappar" henne i linförigheten beror på att hon är för lite uppvärmd:):) 



Om länken inte funkar: http://www.youtube.com/watch?v=J5o4dGkU0eM&feature=youtu.be  (kopiera den genom att  markera den, och tryck sedan ctrl och c) 


Imorgon bär det av till hässleholm för lite mer "tävlingserfarenhet" :) Ha det fint:) 



Av Emmelie Karlsson-Rydell - 22 december 2012 17:44

Hejhej. vad har hänt på sistonde? hm. 


Jag har tränat lite lydnad. Som vanligt smådelar. Men känner ändå att hon börjar bli färdig för en lydnads etta. Det är stadgan jag vill ha mer av i platsliggningen. Ja snabbare läggande och inget tugg på apport bocken också iofs. Men när jag blir säker på att hon verkligen stannar kommer jag anmäla oss. Fast jag är så himla sugen nu. Blä:P Det är bara till att kämpa på och hålla igen. 


Jag har beslutat mig för att vi ska försöka få ett godkänt bh prov. Så vi kan tävla i bara spår sen. Anledningen till det är att jag misstänker att vi kommer få problem i budföringen i brukset. Hon gillar inte främlingar och det kommer ta tid innan hon har den lydnaden. Problemet där blir ju testet i vardagen. Oftast gör hon inte utfall längre. Men det beror nog snarare på att jag säger till henne att skärpa sig innan möte än att hon inte skulle vilja skrämma dom. Det är ju en av hennes hobbys. 


Igår fick jag min julklapp av pappa, 2 slalom portar, Det är kanon för oss. Provade dom endast men kul ändå:)

Nu ska vi satsa^^


Jaja till huvudnyheten:P

Jarra "debuterade" idag. I agilityn. Tycker det gick hyffsat, ingen blev biten:P Nä men det gick helt okej. Fortfarande problem med mattes handling och vi saknar så klart erfarenhet. Men hon är ung ännu och det kommer. Tyckte det var ett bra test på att hon faktiskt kan sköta sig lös bland mycket störning. Hon brydde sig knappt om omgivningen alls. I och för sig brukar det vara så i agilityn, att de blir så pass driva på det roliga att dom inte ser omgivningen. Och det är ju bra. Hon kan arbeta lite mer ifrån mig men ändå behålla fokusen på matte. Så det ahr varit en bra dag. Gick skitfint tills jag inte hann med mera. Då diskade vi oss i agilityloppet. Men hon behöll fokusen, blev inte för stressad osv. Men mitt mål med att komma dit var ju enbart för att testa hur hon funkar ute på banan. Och det gick ju alldeles förträffligt.

Hoppet fick hon 20 fel på. Egentligen var det mer fel än så vad jag såg på filmen efter men domaren var nog snäll:P

MEN banan var i klass två nivå och vi har ju inte ens startat 1an så jag är grymt nöjd. Hon betede sig förträffligt min lilla tjej :) 


Sonic däremot körde sitt egna race som vanligt.. Det räcker väl med att säga så... Nä men. Han är väldigt egensinnig den hunden . Vill sonic inte gå upp för balansen. Då går sonic inte upp för balansen. Sen kan matte dra en köttstek längs med hela balansen och han ignorerar det. När vi gick en helg kurs för en sm förare blev till och med han tom på ord när hans metoder inte bet på honom. Men vad gör man? Jag kan ju inte tvinga honom att arbeta och då får det gå som det gör.. Sonic kan alla hinder.. Han kan plocka pinnar och komma bra placerad, Men bara när sonic vill. Så är det.  Jag har jobbat arslet av mig för att försöka motivera honom men det funkar likssom inte. Så jag är numera en väldresserad matte som accepterar läget.. 


Idag när vi stod vid "inslussningen" till agilitybanan hände en mycket märklig sak. Ett ekipage som har kört kommer ut.  Föraren kastar bollen. Bollen slår i vägen och stutsar rakt i jarras mun typ. Jag säger till honom att jag tar den kom inte nära, men han lyssnade inte. Han gick fram till henne och tog bollen. Hon bara lossade, försökte inte bita honom eller nånting. Jag blev helt paff. Mitt koppel är ju förstort. så jarra tog sig ur. Jag ropar in henne och hon kommer. Och han försvinner. Det var så jävla märkligt. Vem fasiken går fram till en hund när ägaren säger att kom inte närmare jag tar bollen?  Tror jarra blev lika paff som jag. Han var helt orädd och betedde sig helt naturligt så hon blev ställd och lossade så fort han tog snöret. Intressant upplevelse! 


Ha det fint mina vänner:)


   



Av Emmelie Karlsson-Rydell - 17 december 2012 21:22

Hellu hellu. I helgen har vi befunnit oss i stockholm. Motivationen var hyffsat låg efter vetskapen att det var 18 anmälda. 

Menmen. vi trotsade "snöovädret" och körde upp. det var nog 10-12 olyckor vi passerade men dumma människor som gjort omkörningar på slaskiga vägar. En otäck olycka mellan en liten personbil och lastbil resten var nog mer avåkningar. 


Menmen. Hotellet var helt okej, på kvällen åt vi på pizza hut och tog även en öl där så man blev ju dötrött:P 


Väl på utställningen fick vi gå typ en mil. nä men en bit. 

Jag strullade bort mig o vimsade runt i ringen typ. Adrenalinet typ pumpade och jag var långt mer nervös än vad jag brukar vara. Jarra kände av det och visade upp sin sämsta sociala sida. Det vill säga. Domaren är äcklig och skall inte ta på henne. 

Hon hade ju rätt instinkter. Det var ingen trevlig karl som gav dom betygen. Mångamånga av dom där uställningsavlade smalskallade djuren betedde sig under all kritik, men till skillnad mot mig hade deras förare lärt sig att man lyfter upp hunden i ljumsken lite lagom hårt samtidigt som man trycker in fingrarna o drar hunden i munngipan så står den stilla.. Det är ingen metod jag tänker ta efter. Oavsett resultat är man där för att ha roligt med hunden och inte för att skapa obehag och tvång. Hon fick iaf very good och tredje pris i sin klass. Hon förtjänade dock inte bättre på grund av sitt uppförande. Men det gjorde inte hälfen av dom andra heller trotts att de alla fick exellent med ck. 

Tycker det är skrämmande att domarna tillåter sådana hundar. Och dessutom ger dom högsta betyg. 


                 

En av utställningsmallarna. Gillar färgen dock:)

                 


Menmen. Idag har mallen äntligen fått arbeta lite. Har ju bara hållt henne inne sen hon fick vattensvans, men den är borta nu o svansen mår bra. 

Körde slalom. 3 pinnar och att dom ska söka ingångarna från olika vinklar. Gick bra för mina båda små men vi har långt till mål. Sonic är lite svårare för han är så invan i den träning vi haft. 

Jag upplevde också att hon blev mer harmonisk. 





Av Emmelie Karlsson-Rydell - 12 december 2012 15:13

Hej hej. Det har helt enkelt inte vart min vecka än så länge denna veckan.. Men sånt brukar båda gott.. 

Sist när sonic fick pinne i agilityn petade jag mig i ögat o lite så innan så nu är det turen som går upp tills på söndag hehe. 


I lördags när ulla o jag körde till guldhunden arena började bilen strula.. Den dog när jag körde o så. Så den är inlämnad för det nu. Lite retfullt i och med den var inlämnad förra veckan för att fixa skadorna efter vildsvinen.. 


Igår på morgonrundan var min hund normal. En timmes bilkörning till jobbet o sen funkade inte svansen. Misstänkte direkt vattensvans och vetrinären med. Så surt när vi ska på utställning på söndag.. Hon har inte ont iaf så mycket. men gruffade med pappas ena hund och det var då jag hajjade till lite. Hoppas verkligen det går över. Lagom bra om mallen får vila 6 dar innan utställning.. Hon lär ju vara speedad till max då.. ^^

 

Lite kort om vad det är:

Vattensvans orsakas troligen av en inflammation i nerverna i svansroten som uppstår när hunden blir kall om bakdelen. Det gör väldigt ont på hunden och svansen hänger rakt ner. Hunden ömmar kraftigt om du tar den på svansen eller på bakersta delen av ryggen. Den kan också ha svårt att sitta ned eller att kissa om det är en tik.

Vattensvans försvinner vanligtvis av sig själv på några dagar om du låter din hund vila och håller den varm och torr. Om den är mycket besvärad kan man ge smärtstillande och antiinflammatorisk medicin. Rådfråga din veterinär om din hund verkar ha mycket ont.



I måndags var vi o tränade lite uppe i gocarthallen. Gick helt okej. Mallen älskar "rutan" :P Kanske inte det vi borde fokucera på men ja. kör det ibland så.  Körde lite ställande och fick lite nytt tips av marie för snabbt läggande, ska köra på den metoden ett tag sen när hon är frisk om svansen då hon har lite svårt o lägga sig snabbt nu när den gör ont. 


Ställandet funkar hyfsat o linförigheten får vi köra hårt på fortfarande. mkt smådelar o vändningar o så. 


   


För övrigt har jag beställt två julklappar till mig själv nu:P 

2 slalom porter av pappa och ett tjänstetecken med jarras kennelnamn o logga på av berra :):) 



Ha det så fint alla:)

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 9 december 2012 20:49

Hejsan hoppsan. 

På senaste tiden har jag känt mig väldigt glad. Vet inte varför. kanske är det snön som kommit o lyser upp i mörkret :) 


jag har fokucerat mindre på lydandsträningen på sistonde. kör bara delar. Vilket är lite jobbigt då jag så himla gärna skulle vilja ut o tävla.. Men jag känner att frustrationen mellan oss är borta. Även om man nån gång ibland får tala om för damen att hallå, det är vi som tränar nu. 


Känslig för omgivningen är hon såklart fortfarande o så. men jag känner ändå att relationen mellan oss är bra:) 

Jag har börjat lite på henne mer nu. Vågar ha henne lite mer lös. "hit" har blivit mer ovillkorligt överallt och det har hon fattat. 3 gånger har jag lyckats kalla in henne när hon vittrat vilt. (fast hon har aldrig stuckit på det innan men ändå:P) Hon får gå lös hemma hos mamma när jag "snabb" rastar henne, en gång dök sfluffe upp och hon vände på hit eller här som jaG ibland säger. 

jag har haft henne lös på lydnadsträningarna lite mer. osv. Det börjar bli vi mer o mer o det är härligt. Men det finns så klart fortfarande oro kvar i mig. Men jag har på något sätt skaffat mig mer pondus o då är hon säkrare i att "matte fixar" jag hänger bara med. typ.



Jahapp träningsmässigt da?:P

Var på karlskrona bk på min brukskurs, fick lite roliga tips om hur man kan utveckla i fotarbetet och andra bitar av moment. Tänkte jag kunde dela med mig av dem :) 


Backa i fot:

Ställ dig i fotposition med hunden så hunden är mellan dig och exempelvis en husvägg. Backa något steg o hjälp hunden. (med jarra får jag först ta något steg framåt) Utöka mer o mer . Vissa kör hela lydnadsprogram baklänges har jag fått höra, det var rätt svårt:P


"ruta"

Ha fyra koner. Sätt dom i en kvadrat, 6 meter mellan varje kon. Vid första konen sätt hunden. Gå utan hund ett varv i rutan. Ta hunden med dig, vid nästa kon, lägg hunden, gå ett varv o plocka upp hunden. Vid nästa korn, ställ hunden osv. 

Vi är inte där än, men låter som en rolig övning:) 


"fot i vänstervarv" 

Börja gå i en cirkel på cirka 5 meter, gå mer o mer in mot "mitten" tills du till slut står o trampar pizzatallrik. 

Rätt skoj, man kan ju utöka med o plötsligt byta varv osv:) 


Igår var vi i guldhunden arena för första gången. Det var helt okej. Kallt som fasiken bara :P Det funkade väl helt okej där tycker jag. hon skötte sig o så:) La en platsliggning och belönade emellan o det funkade bra. Hon ligger fint när hon har nånting att fokucera på. 


Idag har vi varit i långasjö ridhus och haft lite "uppvisning" . Gick helt okej. Sonic kommer va taggad näst nästa helg då vi ska tävla inoff i hässleholm. är slalom som kan bli lite strul så vi får se:P 

Jarra funkade fint med. var lite folk o så men hon skötte sej relativt bra. slalom ingången funkade inte riktigt , men det gjorde den inte med sonic heller så. (Den stod för nära en tunnel) 

Hon ska ju med vara med på den inoffa i hässleholm.. hennes första start.. spännande.. Fast hon är egentligen för ungför att tävla. I mars får hon göra sina riktiga första starter men de hade så hundar över 15månader får starta så.  :)


Letar just nu efter någon i karlskrona/växjö/kalmar området som håller privatkurser i handling och slalom som jag kan gå. Ananrs får det väl bli en kurs eller så. MEn jag måste utvecklas som förare, annars kommer det inte bli så bra. Jag måste hinna med henne, så vet ni någon som håller trotts det dåliga vädret får ni gärna tipsa. Helst utomhus då det blir väldans dyrt om man ska hyra både instruktör och inomhushall:( 



Jahapp det var väl allt för mig för denna gång. Ha det fint så hörs vi :)  








Gästbok:)

Tidigare år

Senaste inläggen

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Agility

Agility

Agility träning


Ovido - Quiz & Flashcards