wokita

Alla inlägg under november 2012

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 25 november 2012 17:37

Hallå allahopa. 

Var ett par dagar sedan man uppdaterade men det orkar man ju inte göra jämt så:P

Vad har vi gjort på sistonde? det var en bra fråga..


I fredags var vi o körde lite lydnad på ebk med några andra. Så kallad störningsträning. Dvs att även om dom kastar den förbaskat roliga bollen ska Jarra bry sig om mig. Gick även linförighet mellan 1 person, 1 gose igelkott och ett ekipage med hund. Det var ta mig tusan inte lätt!!

Hunden inget störe problem inte människan heller, men den jäkla jätteigelkotten var en svår nöt att knäcka:P


Kul med lite annorlunda träning. och det bollar en ju också till en massa nya ideer om var man själv kan träna, typ slalom mellan favvis leksakerna, blomkrukorna på staun, de parkerade bilarna osv. (nää jag har inte testat detta än:p)

Tillslut tog vi oss förbi gosedjuret i alla fall men jag använde godis hela "banan" igenom. mkt nyttigt!


Sen åkte jag och hämtade en bakant på tåget. hon hade varit i london i en vecka. så därför missade jag hockyn:P


I lördags arbetade jag under typ hela dagen. Spännande o kul att lära sig nytt:)


Idag har vi varit först hos mamma, eller ja utanför mamma. Spårade på åkrarna där.

Jarra fick 1 pinnupplet och 2 bruksspår.

Tyckte hon skötte det rätt snyggt. Jag är fortfarande snabb på att säga till henne ligg för det gör hon inte själv ännu. Det är så fantastiskt kul att se hur mycket hon älskar spåra.


spår 1: Tycker det gick bra. lagom drag i selen. nån gång hon checkar utanför men det gör hon likssom i förbifarten. Markerar gör hon ju genom att stanna och likssom "hmm det är nåt mer här" men hon lägger sig inte själv ännu. 


Spår 2. Även här tycker jag hon spårar kanon fint. Men här missar hon apporten helt och hållet. Stannar och väntar in henne men det var riktigt svårt att finna den. vet inte varför.


Berra la båda spåren. Och dom kommer in på min youtube kanal senare ikväll. 


Pinnuppletande gick sådär- Men mycket bättre än tidigare måste jag säga. Vi ska nöta det här så det verkligen sitter i alla lägen! Hon ville spåra där husse hade gått ifrån och inte bara det avvallade. Men tyckte hon skötte sig fint. 


Sonic fick även han spåra, fast viltspår då. 

Hade lagt ut tre men när vi skulle gå första var det en ordentlig motvind =han känner direkt var slutet är och i princip bara piper. Därför struntade vi i att gå där. 

Dom andra två tycvker jag gick bra. han slarvar lite men inte överdrivet mycket. Tror jag ska köra han med på bara åker ett tag. Det är lite för enkelt och gammelmannen tycker att han inte alls behöver trycka ner näsan i backen ibland utan det räcker om matte släpper kopplet så han kan springa bort typ. hm. 


Sen åkte vi vidare till Ulla för lite lydnadsträning. Blev bjudna på The och scoones, gott när man varit ute i kylan ett tag :) 


Menmen körde igenom hela lydandsprogramet, men var lite missnöjd. Vi har en bra bit kvar till tävling. Så blir att träna mkt på de små delarna såsom snabbt läggande, stadga osv. :) 


Hoppas eran helg varit trevligt. Tjoho:)


   


Av Emmelie Karlsson-Rydell - 20 november 2012 18:25

Hoppas allt är bra med er. Jag mår sådär. Har en irriterande inflamation i kroppen som vägrar lämna min hals och näsa-_- Fortfarande samma jag gnällde om förra veckan. Men nu sitter den mer i halsen dvs hostar halva nätterna känns det som. Eller inte riktigt hostar men typ det kliar så man måste harkla sig men det hjälper aldrig typ:p  Kanske ska uppdatera lite. var ett par dagar sedan nu ju och gnäll är så tråkigt o läsa om:P


Som sagt var jag väldigt besviken efter träningen i torsdags och fredagen bustränade vi mest för sammarbetets skull. dvs agility. men de har ja ju redan skrivit så det ska ni inte behöva läsa igen:P


I lördags åkte jag till Ulla och tränade med henne och kito. Jag gick igenom lydnads ettan och hon Lydnadstvåan. 

Filmade en del av det men glömde linförigheten och platsläggandet men det gör inget. Får filma det nån annan gång. 

Vid läggande under gång gör jag bara handtecken men det kommer jag jobba bort till bara röst i stället då det känns mer praktiskt sen när vi kommer upp till eliten för vi ska dit om hundra år hihi

här är filmen:

Hoppas den funkar.. brukar ju inte göra det på denna sidan så här är länken annars: http://www.youtube.com/watch?v=EyeKQRybP9g&feature=plcp    (tryck ctrl och C samtidigt kopieras det)


Efter det åkte jag vidare till långasjö där vi besökte Nettans grav och tände ljus och la roser då det var 9 år sedan hon avled. 

   

Sen hem och sov för jag mådde halvdant. 


På söndagen skulle vi tränat sök men så blev det inte. Kände mig inte pigg och hade fösovit mig. Ringde Tina och dom löste det själva så det var skönt. Sov helt galet till 4 på eftermiddagen sen somnade som vanligt på kvällen. Borde kanske vilat måndagen också för jag var nog inte riktigt pigg. Menmen. Känns inte som man blir sämre av frisk luft. 

Skämde bort oss gjorde vi i alla fall.. 

   


I måndags ja igår alltså var jag i växjö och tränade. Inga hundar som beter sig illa och det gick jätte bra så jag är helnöjd. har lite o träna på i snabbare läggande och linförighet. Leken är tillbaka med. Och  den skall behållas. thats it lite så:) 


Idag var vi o tränade lite agility och lite snabbt läggande. 

Satte upp 6 hinder i en halvmåne med belöning i slutet. inga problem. men vi är inte riktigt ett i styrningen. Hoppas jag ska kunna lära mig hur jag blir en väldans bra handler när hon har en sån kapacitet som hon har. annars kan det lätt bli knas :) 

Satte även upp ett däck sen hopp sen slalom o det funkade fint. Även gungan gick fint. A:et har vi lite problem med att trampa kontaktfält men vi hoppas vi ska lära oss bromsa;) 


Sonic fick även han hoppa halvmåne, träna hopp-säck och däck-hopp-slalom. Ja lite gunga o a:et med. och det gick fint. men den lille löken tjuvstartar som vanligt så blev en runda i kvarstannande också:P 


Filmade jarras slalom med: 


Och om den inte funkar: http://www.youtube.com/watch?edit=vd&v=U2pcrBbPGuA



Det var väl allt från oss idag. Tudeloo


                 


Av Emmelie Karlsson-Rydell - 16 november 2012 15:26

hejhej. Igår efter träningen kändes det inget bra. Var så sur på mig själv som jag baa kan bli.. 

Jarra gjorde ungefär en miljon utfall och till slut tog mit tålamod slut helt enkel och ja sa till henne att sitta stil. Sen skämdes jag över det hela kvällen hemma. menmen. 


Hon gick som en klocka hela lydnadsträningen. därför blev jag så himla irriterad av att samma hund kom lös 4a gånger. plus en gång till samtidigt med en annan hund. Och en annan hund till kom lös. Ingen av hundarna kom fram men vi blir störda av att det bara springer runt en hund. 

Och det är jätte jobbigt för oss som har problemet att vi är så himla lättstörda. 

Kort o gått. Vi ska inte behöva stå ut med ännu. Efter att den sista hunden stuckit mot oss körde jag linförighet. Det gick sådär efterssom hon som hade hunden som stuckit gick efter oss. så bad henne att hålla sig på avstånd men det känns ju också sådär o be nån om det  likssom. vill inte vara otrevlig likssom. 


Men samtidigt så känner jag att vet man med sig att man har en hund som sticker tycker jag att man kan ha sin hund i långlina. det är likssom en respekt sak. oavsett om man har en utfallshund eller inte så vill man inte bli störd i sin lydnadsträning likssom. 


Sen på det så sa jag till henne till slut. fast det inte var hennes fel. 

Jajja. Får hålla mig undan om det kopplas lös hundar nästa gång för jag vill inte ha fler bakslag än vi redan har haft.


Själva lydnaden igår då:

Apporteringen fortsätter vi med som innan.

linförigheten: vänstersvängar tycker jag funkar ypperligt nu :) jag har kommit in i hur jag ska gå:P

inkallning. skulle vilja ha henne utan den där loven men berra har inte filmat ännu

hoppet är bra men tränar på snabbare avslut samt 2ans hopp

läggande: Hon lägger sig för sakta så det ska vi träna på. Fick lite tips o så jag ska köra i veckan

Ställande: tycker jag funkar bra. men vill att de ska titta på det så man får lite kritik o så:)  

platsläggande : står i kopplets längd o belönar ofta.



Dagens träning:

kände att efter misslyckandet igår ville jag bara ha en skoj träning. dvs agility:P Byggde upp el liten bana på ett par hinder o de gick fint. 2 hopp sen slalom. Lite pip osv när vi testade 12 pinnars och vi är inte riktigt mogna för det även om hon kan långsamt. annars inte mkt klagomål:P


körde lydnad med. 

tränade en hel del stadga. mallen tyckte jag var taskig när jag först kastar bollen upp i luften sen "tappade" den på marken o sparkade på den. men ja det gick bra tycker jag. 

Tränade på hoppet med o det gick väl helt okej. 


Men jag vet inte. använde lek idag som belöning. och jag känner verkligen att vi har fått ett så fint samarbete i den så jag vill ha med den i lydnadsträningen. vill inte vara en köttbulle atomat. menmen. hon älskar leka likssom. behöver inte kampa utan bara buffa på henne när hon håller leksaken. 


Körde agility med sonic också.  gick sådär för det var geggot. behöver jag skriva mer???:p

Imorgon ska jag spåra och träna lydnad med ulla och på söndag är det sökträning. 

Och ikväll är det hockey i victoriahallen. 

ha det fint:)


   



Av Emmelie Karlsson-Rydell - 14 november 2012 20:07

Hejhej. Idag har jag jobbat lite. Fast inte mkt för mådde inte helt 100. men efterssom jag tänkte träna idag så kändes det som man borde jobba också.. 

Mallen är helnöjd med att springa lös i skogen och har inte glömt vad man får och inte får göra när matte jobbar.  Blir snygga muskler på de med tills stora stockholm;) 

Sen åkte jag o tränade lite med de små. 

Började med bara slalom, tog till mig tipset som jag fick av ida att lägga en leksak i slutet och det funkade bra. nån gång försökte hon sno den utan att ta sig igenom de fyra pinnarna men icke sa matte! hihi. Får vi lite nej träning på samma gång;)


Utökade även till 8 pinnars slalom några gånger o det går fint. men hon är inte hundra. men hon fattar att hon ska in i alla fall.. även om in kan betyda andra pinnen o inte första.. :P 


Satte däcket framför slalom o ställde mig några meter innan slalom sen lät henne hopp o sen in. blir ju fortfarande att jag får bromsa henne innan då hon gärna handlar innan  hon tänker men det gick fint. Satte sedan ett hopphinder med (var så länge sen) så hon fick hoppa lite med o det va ju med kul^^ 


Gungan tränar vi på också. Där har hon förstått att man ska vänta på kontaktfältet o sen matas man där :P 

A:et är det bästa hindret i världen.. men mallen är färgblind o ser inte kontaktfälten och dessutom är den brant så vi har svårt att stanna. men men. ^^ 


Lilleman har börjat pipa om han inte får köra på. Det är inte så bra. Kör många lyckande på slalom just nu. och belönar massor i och med att det blivit fel ett par gånger (brukar bli en del fel då kylan eller blöta kommer för han gillar inte bli kall om tassen, True story:P)


Jaja bara te o kämpa på. i mars ska hon vara startklar och är då tillräkligt gammal (de ska vara 18 månader för att få starta) . MEn vi får väl se. inomhus blir det i såna fall och inoff. Spännande! :) 


Överväger att hitta nån privatlektion i just slalom o hur vi kan fortsätta men tror jag väntar tills hon är säker. :) 


Igår tränade vi lite markering. körde bara 4a gånger för det blev bara lyckande o då kände jag att bäst o stanna så det blir bra:P 

Tränade även lite på vänsterom, högerom , ett steg halt , 2 steg åt båda sidor och apportering. 


Fy fan vad jag är tävlingssugen nu:P Trist vi inte är starklara bara hihi. Men känner mig så peppad i alla fall och det är dunderkul! 


Vi har även anmält oss till inoff utställning i moheda. Vet att många undrar varför jag ställer en sådan "knäpp" hund som hon, men hon utvecklas av varenda aktivitet vi gör. Och vi har kommit så långt i resan mot mål, så jag kommer fortsätta med det vi redan tränar och jag ser ju hur hon har förändrats.<3 



Av Emmelie Karlsson-Rydell - 13 november 2012 10:30

var lite för lat för o skriva massa sist, därför blev det bara bilder-

Det känns som det går framåt för oss just nu. En hel del bitar har lossnat. 


I tisdags var vi och lyssnade på Cissi Olin från Hundkänslan om hundmassage o stretching på emmaboda brukshundsklubb. Mycket intressant och lärorikt. Sen tycker jag Cissi är så himla bra och pedagogisk samt gör sig lättförstådd och det är mycket roligare ett lyssna på då:) 

I födelsedags present fick jag ett present kort hos Cissi  på två timmar där jag får lära mig lite mer hur jag ska massera, stretcha och ta hand om dom små. Ska bara hitta tid där det hinns med. 


I onsdags var jag och tränade innan ett möte. Kör stenhårt på slalom just nu. Vi att hon ska söka sig till det, men det går sådär i och med att jag använt samma slalominlärning som på sonic, dvs visa henne hur hon ska göra och inte låta henne tänka själv. 

Men i och med att vi tränat en del markering på apporterna och jag där väntat ut henne har hon förstått att samma gäller med slalom, matte glor=jag ska ta det nu. :P Dock måste jag säga slalom först då hon ber om lov och inte går självständigt gärna. Lite frustningar och något pip kommer det men försöker hålla det på en låg och dämpad nivå. 

Vet att de flesta vill ha stress på banan men som man kan se på mina två vill jag inte det:P samt att jarra går upp så högt så hon sätter sig i armen på mig om det blir för mycket och det gör ont på matte och jag vill inte ha en konflikt i träningen :) 

Sonic har vi börjat att jag går på vänstersida av slalom. det går sådär. men han är självgående i slalom så känns som det är dags nu om vi ska upp till 2an nästa säsong. Han känns bra och taggad nu. bantningen har ju gjort sitt med. Man blir så lätt hemmablind ju! Säcken gillar vi också. 

Har även köpt en träningssäck som inte längre används på ebk så nu kör vi järnet;);)


I torsdags var det dags för tillfälle 2 på brukskursen på karlskrona bk. Jag lovade att jag skulle försöka dämpa henne, dvs inte köra med leksak på ett tag då jag drar upp henne så då. Träningen gick bra. Vi har en tia på hoppet om det nu skulle gå lika bra på träning som tävling dvs:P 

Inkallningen sitter fint, tror dock jag kommer köra in henne vid fot med köttbulle lite till då jag tycker hon tar en lite för stor lov när hon ska sätta sig. Dock ser jag ju inte detta men det känns så:P (berra får filma!!:P)

Apportering stod också på schemat och jag använde mig av metoden som Usse visade. Det vill säga hunden framför, ge henne apporten och hålla en boll framför henne. Hon håller jättefint och stilla så det tipset är vi jätte tacksamma för:) 

Tyvärr kom det en mudi framspringande när vi tränade men det var ingenting som hon hakade upp sig på. men så typiskt att det kommer fram hundar till just oss när det är vi som behöver det minst (ja enligt mig då;) ) 

Men iaf. körde på köttbulle taktiken samt ignorera henne helt fram tills i söndagskväll. Då stod jag i duschen och tittade på mina armar och händer. Det ser ut som berra spöar mig varje kväll om vi säger så:P Därav kommer jag inte längre ignorera när mallen tuggar på mina armar utan jag går tillbaka till att sätta henne helt enkelt och bryta beteendet. 


I fredags var vi o kollade på hockey. nybro förlorade efter straffar. tråkigt men ett poäng i alla fall:) 



 så har vi tränat en hel del i helgen. 

I lördags var det spårkursen. Vissade hur långt vi kommit med markering av apporten och det gick bra  med tanke på att jag bytte träningssätt i tisdags efter att ha pratat med ullrika om problemet att vi gärna helst tar apporten i munnen innan vi lägger oss så att säga:P Men det gick bra och om jag ligger på stenhårt kommer det där sätta sig rätt fort tror jag i och med att hon är så himla lättlärd som hon är min lilla tjej. 

Vi gick även ett spår på 75 m ungefär. gick ganska bra. Fick tips av de andra tjejerna som är med att jarras svans vibrerar när hon spårar och den stannar när hon tappar det. Sånt är guld värt att veta, och matte som har fullt med att se så mallen har nosen i backen är tacksam för att ha observatörer:):) 

Läxan till nästa gång är = Direktpåsläpp. (innan har vi ju gått på spåret naturligt) markeringsövningar, 75 kan vara svag sidvind. apport i slutet, belöna först med gotte sen lek. 

Mallen älskar spåra därför måste belöningarna vara super vid apporterna annars spårar hon gärna vidare:P 


I söndags var det sökträning. Jarra fick gå två tomskick. gick super bra. hon är duktig min lilla tjej. Belönar fortfarande länge vid figgarna, men därefter får hon lösrullen och sen kommer hon till mig. Den 24-25 ska vi på sökläger hos Helen Kjellander och det ska bli roligt o få veta vilka misstag man gjort och få lite mer tips om fortsatt träning osv. Det behöver vi just nu:) 

Efter söket spårade vi. 

Mallen fick 3 spår. cirka 75 meter, alla på åker, 2 okända spårläggare och ett av mig. Det gick bra tycker jag. Hon älskar det och är naturligt marktät.  Har filmat alla tre spår så tänkte lägga in det här ifall folk är intresserade av att se oss från "start" så att säga:) 

Youtube filmerna man lägger in brukar inte funka här så  lägger bara in länkarna så får ni klicka er vidare:P 

Ha en bra dag, det har inte jag för jag är hemma och sjuk:P


spår ett, annan spårläggare: http://www.youtube.com/watch?v=dvZYKlPGfdQ&feature=player_embedded

Spår två, annan spårläggare: http://www.youtube.com/watch?v=tkNpUrnQqPA&feature=youtu.be

Spår tre jag har lagt spåret: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=P7l7xv0jtX0


(Tryck ctrl och C samtidigt så går det kopiera länkarna)

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 11 november 2012 21:27

                                                                                                       

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 4 november 2012 19:02

på sistonde har vi bort på hotell:

               o första "snön" kom.


Jarra har tuggat sönder en boll jag inte trodde kunde gå sönder:

 

Ja har gått till frissan:

 

Jag har gått fackeltåg till farfars grav som vanligt varje år:

     


Vart på utställning:

                       

hon satt som ett ljus. är så stolt över henne! för ett halvår sedan hade denna kontakten med främling inte varit möjlig <3


       

hon blev Very good med första pris. Hon ahr tydligen för stora öron. Ingen kritik jag kommer ta åt mig av utan vi kör vidare<3

   

ätit en jordgubbe

 

jag tror det är hennes sätt att vara nära. hm. 


 




Gästbok:)

Senaste inläggen

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Agility

Agility

Agility träning


Ovido - Quiz & Flashcards