wokita

Alla inlägg under mars 2012

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 31 mars 2012 15:50

Hejhej. Idag har jag och bästa pojkvän träningst'vlat i ronneby. Jag är hyffsat nöjd iaf efter sista loppet. 

I agilityn betedde han sig dock märkligt.. Tog ett ärevarv utanförbanan. Jag är övertygad om att han blivit mutad. Lilleman går aldrig ur banan!! Han kom visserligen tillbaka ganska direkt men ändå. Mkt märkligt. 


Han fuskade vid däcket. Vilket han brukar göra ibland. Så där diskade vi oss. Efterssom jag har inställningen träning anser jag det bättre att han gör det ordentligt och inte fuskar. 

Vid gungan måste han gjort nån konstig felbedömning också. Han nästan flög över. Och det är inte okej. Borde gjort om där med men gjorde aldrig. Han som alltid tar den försiktigt annars-_- 


SlaLOM gick med dåligt. varför kan vi inte hålla samma fart på tävling som träning?? Yeyeyeye. Fortsätta nöta! 


Hopp:

Nöjdare med denna. Men det var så himla retfullt. Fick 13 fel. "vägran" i slalom och tidsfel 7 sec. 

Han gick ur vid den näst sista pinnen. Annars hade vi ju nollat oss-_-


Men jag är jätte nöjd med honom där. 

Han tog alla hinder och det är ju jätte bra:) 


Sen drog vi ut till skogen en kortis så de fick rasta sig lite de små. :) 


Igår tog jag min examen. Det känns underbart:):) 


känner mig sådär riktigt på gång nu. 

Imorgon ska vi på "ringträning" hur kul är inte det då^^ 2 utställningar har vi inplanerat. 


Sen på tisdag börjar tävlingslydnadskursen. Skojj skojj skojj! 


Lägger in lite bilder:)


                                                                     

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 30 mars 2012 13:18

Tjohotjoho.

I onsdags var vi och träffade fredrik steen som uppvisningsekipage som problemhundar efterssom hon vill äta bilar, joggare, cycklister osv. 

Det enda vi kunde konstatera var att hon inte var en problemhund och jag skulle fortsätta den träningen vi redan kör. 

(ni som träffat henne innan löpet känner ju till hur mkt lugnare och stabilare hon blivit) Och jag håller fullkomligt med. Hon är bra min hund. Men hon är i träning och har ganska nära till mål. 

Jag har tänkt på det han sa under föreläsningen (den handlade om att komunicera med hunden) Och jag har även testat detta då en bil körde förbi hos pappa. Och jag tror faktiskt jag hittade mig själv lite. 

Jag är inte typen som korrigerar, jag tar i mina hundar, visst. men det är ytterst sällan och jag tar hellre köttbulleomvägar annars mår jag som förare inte bra. Så med andra ord. Folk får tycka att jag är mesig med mina hundar och att dom är bortskämda osv. Men ja. Tyck det då för fasiken. Vi har ett gott sammarbete och mina hundar har förtroende till mig. Så varför ska jag ändra mig?

Jag vet vad jag har i kopplet, och jag vet vad dessa hundar används till och jag vet vad hon är kapabel till. 

Men det funkar att träna med köttbullar och kamptrasa. Det funkar att vara rolig och bäst i världen. Även om det må ta lite längre tid än en korrigerering. well fine. hundarna mår bra, jag mår bra. Så nu skiter jag i allas komentarer om att jag måste bli hårdare mot Jarra. För vi ska ändå nå toppen och motbevisa dom alla! :):)


Igår hade jag världen värsta dag. så tränade inte mkt alls. kände att jag inte pallade då mitt humör smittar av sig på hundarna och då är det bättre att lägga ner och ta det en annan dag :)


Idag har vi vart o handlat lite. Jarra har fått ett nytt tjänstetecken. Måste hon ju ha under skogen. Varsin påskpresent fick dom också. Och lite torkad oxlunga hittade vi också i butiken. Kanon :) ÄVen köpt fästinghalsband. Var nog dags nu. Hittade en fästing på pappas hundar igår så. :) Och givetviss Db. (dagliga benen)


Annars så är jag väldigt nervös för kvällen. tänk om jarra bara spårar ur och det går helt åt skogen? Eller att jag skulle tränat på helt knas sätt? Man vet ju aldrig! Spännande :) 


Lägger in lite bilder :) tjitjing


                                     


Av Emmelie Karlsson-Rydell - 24 mars 2012 15:43

 


Det va en ond dunk.. 





 

klättra sten.. prommis


 



 



 



 



 



 



 


 


 



 



 









 






 




   







 




 



 



 



 



 



 



 





 



 



 

Belöningen i slutet är ju den bästa för då får man från aaaalla...



 

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 22 mars 2012 19:18

o jag blev väl ganska nöjd... Orkar inte skriva så lägger in 3 filmer o lite bilder :)


Dutten hopp:


Dutten tunnel





Sonic träna slalom


Dutten ska dutta bollen:

                         



Av Emmelie Karlsson-Rydell - 21 mars 2012 19:26

Tjotjena

Idag har jag jobbat . Tog en tur till en bäck i närheten. kul tycker hundarna. Doppa tassen lite. Lärt jarra bära tomburken från min redbull med:P  Bollen var roligare tyckte hon, men lite gick det. 

(bilder från skogen kommer)


Sen hämtade jag berra på jobbet o vi åkte ut till bruks. Körde lite agility. satte upp nåt hinder o lite tunnlar. o säcken till sonic. 

Jarra drog som fasiken mot plan, så jag släppte henne, o rakt in i tunnlen sprang hon. Kul. Vi får satsa på agilityn kanske? Jajja la in en liten muppfilm på oss. 


Tjotjing. 


                                                                     

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 20 mars 2012 21:23

min dag har varit rätt bra. Förutom en sak som gjorde mig förbaskat arg. (vi börjar med det dåliga) Som många av er vet så jagar Jarra bilar, cycklister, joggare o folk med hund när hon är lös. Därför har jag givetvis begränsat så hon inte får möjlighet att göra detta. Men tydligen räcker inte detta.

Jag har henne alltid kopplad hos pappa, eller i långlina om jag är ute eller hundgården, för hon tvekar inte o kuta 40 meter för att jaga fast en bil.

Och efterssom vi jobbar så mycket med skvaller på alla dessa saker sabbar det otroligt om hon skulle göra detta. Blir likssom bakslag ala 1000. 

Idah släppte pappa ut henne från hallen och hon börjar jaga en cycklist. Nu såg jag inte det som hände men pappa förklarade, hon sprang framför honom när han kom i full fart så han fick väja och höll på atrt cyckla omkull, o hon snavade till, sen sprang hon efter honom tills de sa till mig o jag ropade tillbaka henne. Känner jag henne rätt siktade hon nog på däcken på cycklen då det är så hon gör mot fordon och barnvagnar. (inte barnvagnar längre) 

Men jag blir så förbannad! inte kul om man skulle få en anmälning på sig likssom. Och inte heller roligt för den stackars främmande människan som förmodligen blev pissrädd. Körde efter för att be om ursäkt men han var borta. 


Men det är så irriterande när man förklarar gång på gång att Jarra får inte vara lös fösen jag har fullkomlig lydnad på henne, om jag nånsin kommer få det i alla dessa situationer. 


Folk glömmer att hon faktiskt bara är 9 månader. Hon är inte en vuxen hund, hon är inte van vid allting och har inte så mycket erfarenhet. 


Och jag är fruktansvärt trött på de människor som säger "du måste blir hårdhäntare mot henne" . Och jag är trött på de som ska ge sina "råd" om hur hon ska bli perfekt. 

Jag märker hur mer o mer tryggare min hund blir av de metoder jag kör! Ja de tar längre tid, jag vet det. Men vem säger att det inte är den bästa inlärningen? 

Med att trycka ner hunden byggs ingen tillit. Givetvis säger jag nej till henne. Men jag kommer ALDRIG någonsin sparka min hund mellan revbenen eller hänga henne i kopplet. 

Möjligt att hon hade klarat det. Men varför när jag inte behöver?


Exempelvis :

Jarra bryr sig inte om hönsen, varken när de flyger eller går runt och pikar

Jarra reagerar på bilar på 40 meters avstånd, blir lite stissig och byter blicken mellan mig o bil. 


Hade min hund då jagat på grund av sin jaktlust, hade hon då inte knipit hönsen också? 

Sååå nu ska jag bli glad. 


Hämtar upp berra på jobebt, åker o handlar sen lämnar varorna i bilen och går till hamnen o tillbaka, ville se om vi fått bakslag i skvallret med bilar. Och vet ni vad? inte ett skvatt gjorde hon! en bil såg hon ut att vara på väg mot, men icke, hon vände sig till mig! Allt gick så himla bra och jag är så himla nöjd, vi mötte joggare, cyklister, bilar och vanliga gångtrafikanter. Duktiga älskade lilla malledutt!


Stannade lite vid hamnen och la köttbullar på betongblocken som jag misstänker ska ligga under bryggorna. Hon är totalt ointresserad av underlag så det är skoj :):):) Dock blev hon mycket förnämad då jag, hon och sonic gick iväg när berra la köttbullar till sonic. sonic tar köttbullarna men liten dutt fick inga. Kunde där finnas kvarglömda tänkte hon? Vände sig o kollade drömmande flera gånger:P 


har också tränat henne i att buffa bollen. vi ska jävla fixa de här! :p 


KRam på er mina kära vänner:)

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 18 mars 2012 23:04

tjoho. sista aliun idag. skönt på ett sätt, tråkigt på ett annat. Nu väntas bara examen.. 

Blev mkt besviken på mig själv idag när vi gjorde en övning. Tanken var att vi skulle cotcha (nä kan inte stava:P) varande till att få våra hundar att putta en boll med nosen. 

Jarra var väldigt het på bollen ( inte föga förvånnande:P) men jag röt till på henne när hon försökte hoppa o ta den. vilket gjorde att hon inte trodde hon fick röra den alls. Så klumigt av mig! Stackars dutt är inte alls van vid skäll. (förutom när hon jagar hästen) 

Menmen. Jag kommer nog över det nån dag:P

hon duttade lugnt o sansat i slutet iaf:)

i veckan blir det lugnt. Sökträning på lördag. yeppyepp. orkar inte skriva mer nu. to mutch to dooo. tjing

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 17 mars 2012 21:58

Så har tid över o blogga. :P 

Har haft det lite stressigt fram tills typ idag men nu känns det som man kan pusta ut lite i alla fall. Lämnat in både läxa och examensarbetet idag. Spännande. 

Får hoppas det är godkänt. Jag är nöjd i alla fall. För er som inte vet har jag haft Berra o Jarra (åh vad pappa hade vart glad om han fått läsa den meningen) Vi har haft ipo-inkallning. Det sitter inte till hundra. men grunderna gör så jag är kanon nöjd. 

Vi hade sökträning nu i lördags. Tyckte det gick bra. Och jag tror det är sök vi kommer inrikta oss på efter vi gått tävlingslydnad. (fast vi ska bli bäst i allt så småning om) 


I veckan har även sonic fått sin årsspruta. tar inga risker med kennelhosta sen förra året. 

idag och imorgon har jag min instruktörsutbildning. Idag har jag även vart hundledig. man behöver det ibland känner jag. Men imorgon får jarra följa med. Hon var väldigt ledsen att jag lämnat henne idag. pep länge o väl när hon skulle kramas hej. Lilleman glad också så klart. Sprang runt med skon ett bra tag. Han gillar skor. 


Annars är det inte mkt nytt. Bokat tid för sonics hd-ad röntgen. Vill se så allt är vad det bör. Att brottas med mallen kan påfresta om han har några problem. 


Jarra har vi börjat lite med agility. Springa i tunnlar, hoppa igenom två slalompinnar, och ett lågt hopphinder. Kul tycker hon. Fast hon försöker ibland bita tunnlen. Vill inte köra mkt slalom. frestar på hennes lilleryggrad. :P


Lilleman har börjat fuska med kontaktfälten mhm! :P


nästnäst onsdag ska jarra träffa fredrik steen. Samt vi ska på föreläsning efter,. hoppas på att lära mig mycket:) 

Sen nästnästa torsdag öppnar emmabodas hundcafe. kul! öppna träningen med sonic är ju också då. :)


Sen fredagen den 30onde har jag min examen.. om jag är nervös? ja så in i helsike! tänk om man misslyckas? tänk om jag inte har kunskap nog? känner mig ganska säker i min roll, men man vet ju aldrig. 


Sen den 31 har sonic o jag inoff i ronneby. skojskoj. 


och den tredje börjar tävlingslydnaden. om jag längtar? eeeh jaaaa!! :P Behöver lite motivation. :P

menmen. nu ska jag fortsätta chilla. berra är o firar att en av hans kompisar ska få barn. och jag är trött :P 


ha det fint mina vänner:) 



Gästbok:)

Tidigare år

Senaste inläggen

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Agility

Agility

Agility träning


Ovido - Quiz & Flashcards