wokita

Alla inlägg under december 2011

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 20 december 2011 21:21

Idag är jag väldigt trött. Idag har Acke vart med oss för första gången. Det har gått bra tycker jag. 

Lät dom springa av sig lite tillsammans på inhängnat först, (inte sonic, han fick va i koppel) Sen åt jag frukost på fenix med pappa o dom. Sen Åkte vi ut till pappa. Där sprang de lösa kanske ptjja ett tag. Fullt ös var det i alla fall^^  Sonic bjöd in till lek också så det var posetivt. Sen fick dom sitta i långlina när jag höll på med veden. Sonic går ju lös där så han lökade runt o retades.. ÄR inge kul o skrivqa på denn trasiga datorn då jag inte ser hälften av texten (ursäkta stavfel om det finns) Så slänger in lite bilder ist :)


                                                         

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 18 december 2011 21:03

 


Vill till pappa.. 


 


Fiffi sonic ginza o ebba.. Jarra sitter fastbunden i ett träd :)



Dom är så oaktiva dom där hundarna..

  

 


Nä vi har inte jagat korna.. Eller?



 


Skäller ut kossorna.. 


 


Ta enselage plasten från min pappa. Hon har jobbiga morgon sysslor den där hunden.. 


 


Slocka i soffan ett par timmar.. 


 


Skogsarbete är jobbigt för små..


 


Träna på att ta apporten..


 


hm..


 


Jag kan^^


 


Lilleman vill också så klart^^


 


Fläskmalle^^


 


Duktig tjej griper själv..(ibland^^)


 


Äta storebror.. 


 


bråka.. 


 


Dom är till o med för lata för att stå upp..


 


Tuggatuggatugga.. 


 


Åka till ullared o slösa massa pengar.. 



 


Ullared.. 


 


Ullared..


 


wooooooooooooom. 


 


Ja jag vet inte.. 


 

Hon är inte direkt bildskön ibland.. 


 


Hmm


 


Gosa.. 


 


Kennelträff:)



 


Kennelträff:)


 


Kennelträff:)



 


Kennelträff:)

           


Träna ingångar.. :)

   




     


Hoppa hinder.. 




   

leka..  

     


Bli påtvingad kläder.. 


 

Hålla sig undan från syrran.. 

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 18 december 2011 12:19

Hej hej igår vart vi på kennelträff i växjö. Jarra träffade sina kullsyskon.  Det var roligt och jag fick lite tips. 

Jarra var osäker till en början. Tyckte det var lite konstigt med tanke på att hon brukar vara med på klubben jämt och med massa olika hundar. Men visst, det var nya miljöer och ny omgivning så :)


Vi började med att gå fot runt varandra i en ring. För Jarra funkade det inte alls. Trodde det skulle gå bättre. Men hon tyckte det var lite läskigt att gå nära de andra hundarna, speciellt de stökiga. Ho0n behövdes rastas med så det hade nog kanske lite påverkan också. :)


Efter det skulle vi träna ingångar. Vi har ju knappt tränat på det alls. Vilket vi borde för projektet. Men det gick väl okej. Körde sitt framför sen  "metkroken" 


Sen fick dom prova "hopp" Jarra och vi har ju aldrig hoppat med kommande innan, men tyckte det gick bra för att vara första gången. Det var mer otäckt att hoppa från mig än till mig. Inte för att jag tror det brukar vara en så stor grej men ändå^^


Sen blev vi visade en bra lek. Man har två föremål, och kampar med ett av dom i taget. Sen kastar man det ena, låter hunden ta den sen springer man och är dunder rolig så hunden vill komma till en typ. Bra lek som jag kommer utnyttja :) 


Sen fick dom kampa lite med ett skinn och en främling. Jarra tyckte det var lite otäckt, bet mest med framtänderna, så jag fick leka upp henne lite då hon tar ett ordentligare bett med mig. Har film på det så kan kanske lägga in det här så jag har den sparad, fast glömde fråga han som var emd om det var okej. Hm får göra den dold i så fall :) min data funkar ju fortfarande inte-_- Så bilder får väntas med tyvärr.. Kanske kan starta min gamla dator där halva displayen är spräckt^^ . 


Sen fick dom springa in i en jordkällare Typ som man gör första steget till inkallning, berra sprang i med favvotrasan och satte sig på huk. Jarra som ett litet racer efter. Inga problem där inte.. Men det är klart. Läskiga saker kan inte hända när man är med trygga pappa.. 


Sen fick vi följa med och kolla på när en äldre kull körde sök. Det var roligt o se.  Ska Jarra lära sig allt sånt? ^^


Sen gick vi in och åt korv. Tycker hela dagen var jätte rolig och lärorik. Väglaget var okej o köra på, en bil hade kört av diket som vi körde förbi. Andra blåljusen jag sett nu sen kylan kommit.. Varför ska dom hålla på att chansa med att köra fort? 


Fick ett litet tips om att köpa en plastapport också, den ska inte vara lika tuggvänlig. Ska prova det :) 


Idag bär det av på luciatåg i åbyholm tror jag. Jarra ska gå med dom otäcka hästarna.. Blev ju inställt sist, 


Menmen. Får se om jag slänger in bilder. Ha det bra :) 


(Tack hjärtat för att du alltid vill med och engagera dig i hundarna, Trots att du får stå still ute i kylan och förfrysa diverse kroppsdelar^^)


tjotjing

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 16 december 2011 20:09

Tjotjena. Idag har berra o jag haft heldag.  Handlat julgran o såna där saaaker. Min data är ju fortfarande tråkig och sönder så kan inte lägga in bilder tyvärr:( Men granen är klädd och lyser lite muppit här hemma. Färgerna går i röd o guld o det ser lite allmänt ut som en 5åring klätt den. Så nu kan ni ju tänka själva;)^^


Jag har 2 glada suprices o berätta. Sonic ska få en kusin!!! Isabell o johnny har nu hittat en samojed tik runt året som de ska vara fodervärdar till. Kul de äntligen hittat en vovve de kommer trivas med :)


Idag har jag o berra vart på staun också. Köpte 3 nya fischers då kampis har ätit upp alla guppys (så vi kör numer på fischer med mindre svansar:P) . En ny sugis fick det bli med. Gamla sugis hade fullt upp så. En albino blev det i alla fall. Av samma sort som sugis är. Tror vi döper den till sugislina men det är ännu inget bestämmt...


Vad annars då?


Mjo berra och jag har kollat på ringar idag och dom kommer på tisdag, Det ni :) Fast det är hemligt men jag vet att de flesta som läser här är bland de närmsta i mitt liv så (andra orkar inte bry sig^^) 

Ska skriva mer om det sen, ska äta sycklingpastasalla nu :) Tjotjing :)



Av Emmelie Karlsson-Rydell - 15 december 2011 21:59

Tjotjing. Mitt värld har vart lite upp o ner idag . Varit trött som ett gnu. 

Vart i emmaboda typ hela dan. Jarra gillar fortfarande inte hästarna och anser de är till för att jagas.. 


Kollade med min dator idag som varit inlämnad.. Tydligen kan killen där inte laga den utan han föreslår att den ska skickas till tyskland för lagning. Tycker detta lät lustigt så vi ska lämna in den i staun här ist.. 


En annan irriterande grej som hände igår!!!!

Ni som känt mig lite längre känner ju till min gamla bils historia.. 

Först blev den påkörd på en parkering, sen påkörd hos pappa (när den stod still) Sen blev den ju stulen av några jä*la pundare, sen hittad o sen stulen igen och totalkrockad.. (sa jag det va en saab?)

Sen bilen jag har nu har vart helt okej.


Igår efter hockeyn när vi äter bullar hos mormor plingar det på dörren.... 

Då hasr en tjej som jobbar i hemtjänsten backat på min parkerade bil.... Blir så förbannat jävla trött!! 

Menmen. Hon verkade bara gått emot så var lite "smutsrepor" på framdörren och en buckla som bara känns men inte syns typ. Men fasiken vad trött jag blir..  Att det alltid ska hända mig sånt där likssom.. 


Annars har väl dagen vart rätt okej. Står inte ut med att ha barn runt omkring mig. Det är jobbigt och ärligt talat har jag nog med 2 hundar.. 


När vi ändå är inne på det här med o gnälla... :

Nej berra och jag ska inte flytta till större. Bara för att ni inte klarar av att vara med era respektive på mindre ytor så gör vi det.. Vi trivs ihop... 

Det är billigare hyra.. 

Det är meningslöst att flytta för att sedan flytta igen nåt/några år senare.. 

Vi hade ändå hängt i samma rum oavsett antalet rum.. 

Hundarna aktiveras ute och inte inne.. 

Jag har så mkt för mig så vi hinner inte träffas konstant.. 

Han jobbar heltid..

Och jag trivs i hans sällskap. Så kan vi slippa gnäll nu ;)? 


Annars chill. Ska va hemma o ta det lugn imorgon. Orkar inte nånting. 


Tjotjing tudeloo o allt :)

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 12 december 2011 18:50

Å vi har vart i skogen hele dan :) Det gillar små. Fast Jarra fått sitta i koppel halv tiden av rädsla för att hon ska skada sig. Verkade bita då hon lugnade sig vid träden o höll sig på avstånd med de andra 4 hundarna :) 

Vi har även jagat kossorna en stund och faktiskt nästan "vallat^^" dom ur hagen mhm. Blir koppel där vid med.. 


Det där jobbiga barnet bryr hon sig inte längre mkt om, men det gör destovärre matte. Fy satan vilken jobbig unge. Jag tänker aldrig, och då menar jag aldrig skaffa en sån. 

Käften o frågorna går i ett med ingenting fastnar eller tas in-_-  Jag får krupp! ^^


menmen. annars har inte mkt förändrats. M1an var intressant, men kändes som man redan visste det mesta. Vi pratade även om att gå en M3a i Emmaboda nästa år. Får se hur det blir med det. Tidsmässigt osv. 


Annars har jag inte mkt planerat. Imorgon tänkte jag dra med Jarra på Luciatåg med hästar som min faster och kusin går med i och visar upp sig för i sin by. Får införskaffa glitter till den stackars luciavovven :P  Mycket hon får stå ut med den där^^

Onsdag hoppas jag på lite agility träning samt att Berra o Jarra skall träna inkallning till mitt projekt :)  (Ja hjärtat, jag har bestämt det:P)

På lördag ska vi på kennelträff. Jag är lite nervös :P Jarra har inte tränats så mkt mer än i inkallning och lite korvspår. Och gå fint i koppel. Men det ska nog gå bra :) 


Julafton får vi se hur det blir. En av gästerna är djurallergiker så är inte säkert vi dyker upp. Kan inte lämna hundarna i karlskrona själv hela dan likssom. Och sitta i bilen är inget alternativ tyvärr. Så vi får se. 

Får hänga hemma annars^^

Nyårsafton lär vi stanna hemma också. Inte kommit på hur vi ska göra där än. Ska man stanna inne eller va ute vid 12slaget likssom? Fönstrena lär skallra å ljudet lär va detsamma. Men känns dumt å va ute med, blir precis som att nåt ska hända då. Får klura lite på det där. Lilleman är ju inte rädd så:) Och det lär börja smälla dar innan så då kan man ju se lite hur hon reagerar o så:)


Nehepp nu är jag hungrig. Vi hörs å syns :)


 


det syns nästan att emme tar detta kortet o hundarna vill till matte??^^

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 11 december 2011 17:58

Chocho, idag har jag gjort M1. Har inte så mkt ork till o skriva, men vi gjorde 5 övningar som Jarra var med på så tänkte berätta hur det gick :)


Första övningen var att jag höll Jarra i halsbandet och han "killen med bollen" Kastade iväg den. Jag fick vänta med att släppa henne tills bollen slutat rulla. Sen skulle vi kolla vinken fart hon hade och hur hon grep och hur hon gjorde när hon fått föremålet. 

Jarra hade väldigt bra fart (så klart:P) Hon greppar föremålen ganska långt fram faktiskt, inte så pass långt fram att det påverkar nåt ännu, men hon får ju lite sämre grepp. Hon tog föremålet. Sen la hon sig ner. :P Träna på avlämnande kanske.. ^^ Sen kom hon när jag ropade in henne osv. 


Andra övningen var kampa med främling o trasa, hon har ju stor leklust så det var inga problem. Hon släppte så snart han slutade kampa också så det var bra :)


tredje övningen fiock vi gå iväg, sen satte sig en frivillig på huk med ryggen mot oss och vi fick gå tillbaka en och en. Jarra var nummer två, vi går mot personen sen släpper jag, hon sprang direkt o hälsade och kollade av. inget skall eller liknande heller så det var ju bra. (dock hade situationen vart helt annorlunda ute på vanlig promenad exempelvis)


Fjärde övningen ställde vi upp oss i 3 olika grupper. Första gruppen vi mötte såg "arga" ut. (inte när jarra o jag kom dock, vill ju inte sabba nåt), andra var ignoranta och tredje glada. Jarra hälsade på majoriteten av alla. :)


femte övningen la vi in en boll underlast pall (hon tittade på när den lades där) Sen skulle vi se hur mycket hon försökte få ut den. Jarra fick tag i bollen direkt så fick göra om lite svårare :P Hon gav sig inte denna gången heller utan fick tag på den igen. Brabra duktig tjej:)


Jag är nöjd med dagen men något trött. Vaknade av sonic inatt igen. Hoppas inte det är brosket som spökar.. 

Tjotjing på er:)


Av Emmelie Karlsson-Rydell - 10 december 2011 19:41

Tjotjena. Vi är alla 4 sega här hemma. Har tränat lite på att ta apporten.. Tog kort men kan inte lägga in dom för datorn funkar ju inte :P 

Hon försökte tugga lite på den idag, men slutade när vi släppte så hon fick bära själv:)

Igår var vi ute i skogen halv dan. Kanonkul tyckte Jarra som tuggade på alla pinnar som fanns.. Sonic har inte vart riktigt på topp de senaste dagarna.. Trodde detta berodde på att Jarra är så klumpig så hon knuffat till honom så han blivit lite öm, då han pipit när dom "bråkat" . Men upptäckte häromdagen att han inbte pep när dom hade dragkramp så jag har lurat mig själv lite. Känt igenom ben och varenda led, men inte kollat huvvet. Och han har ett sår på underläppen så antar det är det som gör att han piper, för dom biter ju varandra på skoj när dom springer o buffas o så. 

Skönt o veta vad det är, men man kan ju inte göra nåt åt det så han inte kommer åt menmen. 


Ännu har det inte kommit nån snö här i staun. Tråkigt tycker emme :( Tur ändå dock då jag inte har hunnit köpa vinterdäck till missbitchy än:P 


Hm vad har hänt mer? Jarra har fått vänja sig vid barn lite mer då jag vart hos pappa en del i veckan. Hon tycker inte dom är så konstiga längre, människor är mer ointressanta än husse o matte. Olyckor hände inne ibland när husse/matte är lite väl sega. 


Vi ska även träffa dom andra från kullen den 17onde. Ska bli kul och visa upp det lilla odjuret :P 

Imorgon är det mentalkunskap vilket ska bli intressant. Jarra ska få vara med vilket är bra för den lilla damen. Annars är det väl inget så. Hon är divig som sin bror. Gosig som ett plåster. Passivitetsträningen med bilar har gett resultat. Hon iggar dom till större del, tittar ibland men då påminner jag henne att jag är här och jag är roligare. :) 


Ha det fint alla :) 

Gästbok:)

Tidigare år

Senaste inläggen

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Agility

Agility

Agility träning


Ovido - Quiz & Flashcards