wokita

Direktlänk till inlägg 9 juli 2013

Det här med att stå på sig, att inte bry sig om andra. Att vara oberoende och gå sin egen väg..

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 9 juli 2013 23:52

Hej mina vänner, hur är det med er?



Idag tänkte jag skriva ut lite tankar, lite funderingar kring det här med hundvärlden. 


Jag upplever ibland att folk ser en som en konkurrent, dom gratulerar men känner kanske inte riktigt så. 

Jag upplever en mindre press i tävlingsvärlden, och en bit av att folk har en viss förmåga att döma och nedvärdera. 

Mycket möjligt att det är undermedvetet men det sker ändå. 

Små pikar på fb, kommentarer som nån sagt till nån som säger något annat till den det handlar om osv. 


Så jag har idag kommit fram till att det är en sak jag inte tycker är okej. 

Och det är folks kommentarer om mina hundar. 


Till er som inte är insatta. 

Min ena hund har en viss förmåga att vilja skrämma folk. Göra skenattaker, detta beror på att jag varit för snäll i min fostran. Jag har belönat fel beteende. 


Jag är mycket väl medveten om vad jag har i kopplet. Men en sak vill jag att alla ska veta. 


Mina hundar betyder världen för mig. Och jag har i mitt liv på grund av mina hundar brytit kontakten med folk jag känt i 15 år. Egentligen inte på grund av mina hundar, men folk har bekänt färg om vi säger så.. 

Jag accepterar INTE dumma dryga kommentarer, vare sig bakom ryggen på mig eller till mig. 

En person som gör så sjunker fruktansvärt i mina ögon. 


Min hund har varit med om fruktansvärt många framspringande hundar, vilket har lett till att hon är lättstörd i exempelvis lydnaden (vilket är där flest hundar kommit fram) 

Hon har utsatts för puckade ouppfostrade ungar vilket jag inte kommer gå in på här i bloggen  Osvosv. 



Jarra, som inlägget då handlar om är för mig en fantastisk hund på alla sätt och viss. Jarra kommer gå precis så långt som jag planerar att hon skall göra. 

Hon är välhanterlig och egentligen bra mkt shysstare än sonic som alla gillar så mycket. 

Hon är mer för att bli gosad med och sitta i knäet än vad sonic är , hon är dessutom bra mkt mer väluppfostrad än honom. 


Jarra är inget rabiat monster som borde låsas in. 

För det första är hon faktiskt en hund med en enorm reaktionsförmåga. Hon är en hund som handlar först , tänker sen. 



DEt jag vill påtala med detta inlägget är. Att jag vet precis hur min hund är och hur hon fungerar. Jag vet var jag har henne, jag vet när hon tänker bete sig illa. 


Så kom inte och prata illa om mig och min hund. Tro mig, det finns ingen som är perfekt. OCh jag har aldrig nånsin förmildrat vad hon gör eller inte. Jag har alltid varit ärlig med det, och alltid talat om i förväg när jag går kurser eller liknande hur hon beter sig. 


OCh ändå. Trots sitt beteende imponerar hon på så många. 


Sen ska jag inte komma och säga att det har varit lätt alltid. I början mådde jag grymt dåligt . Tankar om att jag aldrig kommer kunna tävla med henne lös, att hon aldrig kommer fixa en tandvisning, att gå ut på stan och hon skrämmer folk, när kopplet brustit på klubben, att gå med henne på tävlingar när hon var yngre. 


Men grymt långt hon och jag kommit. Jag vågar lita på henne, vågar ha henne lös och känna mig trygg med det. 

Utfallen kan så klart komma, men det är så sällan och jag bryr mig inte längre. Jag kan bryta dom. ( Mycket tack vare Annettes hjälp) 



Min önskan skulle vara att världen tog mer hänsyn. Mer hänsyn till hundar som hon och  hundar som är osäkra eller rädda.  Folk tänker tyvärr inte så. För deras hund är ju snäll. 

Så många gånger på tävlingar sitter  folk precis vid slutet, även med sina hundar ibland. Flera gånger har jag sett dessa hundar bli påhoppade av  hundarna som går av plan är så högt uppe så dom vet inte vad dom gör. 

Man ska gå så tajt också. Eller leka precis brevid där man står med sin hund. Listan kan göras lång på hur våra "utfallshundar" får stå ut med. 


Min största rädsla är att det nån gång kommer in en lös hund på agilityplanen. Jag vet inte hur Jarra skulle reagera då. 


Konstigt egentligen. Hur jag med den "opålitliga" hunden alltid oroar mig för andras hundar?


Det var lite ventilering.. Kände att jag behövde det.. 


I vilket fall som.. här kommer en film från tävlingen i söndags där den "mentalt dåliga hunden" vinner sin klass , kör dagens snabbaste tid och slår flera hundar som tävlar i sm med över 2 sekunder. 




Ha det gott allihopa, nu ska jag nana :) 






 
 
Cissi

Cissi

10 juli 2013 07:30

Mycket bra inlägg!
Har ju en hund som beter sig lite lika dant och jag känner i många delar igen mig ..
Tycker du verkligen har kommit jättelång med henne så sträck på dig för det är du som har åstadkommit detta! !!!!

http://www.tripora.se

Emmelie Karlsson-Rydell

10 juli 2013 08:07

Tack så mycket, Jag har övervägt att skriva detta inlägget sen november. OCh nu fick jag det äntligen ur det. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 12 augusti 2013 17:55

Hej mina vänner, allt bra? Själv har jag en väldans bra dag idag. Men vi börjar väl med att berätta om gårdagens agilitytävling i kalmar. Film kommer under sedan,.    Jarra: Skötte sig utmärkt.Tyvärr gav jag oss några fel. Hon gjorde ett pet ...

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 10 augusti 2013 18:58

Hallå mina vänner, allt bra? Själv är jag trött som jag vet inte den..    DAgen började med kaos och lugnade sig sedan. Jag som tror att mitt liv hela tiden går på nån slags balans där jag först har mkt otur sen får väldigt mkt tur tror att det...

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 9 augusti 2013 22:45

HEj mina vänner, hur är det med er? med mig är det bara fint. lite trött kanske men hon börjar ju bli sent så klockan :)   Sen sist har vi joggat. DEnna gången senare på kvällen och hundarna hängde med. Inte lika jobbigt men mina skenben gör så...

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 6 augusti 2013 20:56

HEj mina vänner, hur är läget? Med mig är det fint känner mig lite hurtig, nöjd och glad. :)   DAgen idag började med lite halvmullet väder, kanon tänkte jag och planerade in spårande mellan gräsklippning och dropinen på jobbet.    Vid 10-1...

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 5 augusti 2013 16:59

HEj mina vänner, haft en bra dag? Det har jag för det är ju min lediga måndag :)  Efterssom berras semester tar slut på onsdag så har vi haft en chill dag . Vi beslutade att faktisk ha en dag där vi badar med hundarna vid vattnet. DEt har varit lug...

Gästbok:)

Tidigare år

Senaste inläggen

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Agility

Agility

Agility träning


Ovido - Quiz & Flashcards