wokita

Alla inlägg under januari 2013

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 31 januari 2013 12:40

Hej på er, hoppas allt är bra.

Sälv är jag relativt på topp just nu. Livet rullar på bra. Blivit en del träning på sistonde som vanligt. 

Tränat med lite olika personer i lydnaden. Bra för Jarra att platsligga med främlingar. 


I Söndags var det sök träning. Hon gjorde fina raka skick. Bland de bästa hon gjort faktiskt. Var mycket nöjd med henne. Vi hade en kille från Karlshamn som instuerade oss och fick en del användbara tips så det var jag hel nöjd med.


     



Lydnaden gick relativt bra med. Har tränat med lite olika som sagt. Inga vidare misslyckanden. Förutom när Jinnie körde oss, då saktade hon ner när hon sa kommendera. Så det fick vi träna lite på. Vi gjorde som så att vikörde igenom varandra i den klass vi var. En skrev, alla tittade på diverse dubbelkommandon, en kommenderade osv. Var mycket nyttigt faktiskt. Däremot var Jarra väldigt mycket uppe i varv då hon o sonic varit i kassaskåpsrummet hela dagen när jag  jobbat, sen började hon ladda. Så mm. Lite väl mycket motor där.

     


Agilityn har vi tränat en del också så klart. 

Igår var snön borta så då tränade vi gunga och a:et. Vi har ju haft lite problem med farten med Jarra där. Det går för fort. Hinner inte stanna på kontaktfälten i A:et. Så jag la kampskinnet precis vid slutet och då trampar hon faktiskt. Jag vill inte ha stanna där efterssom  om hon kör brukset så vill jag inte ha en hund som stannar innan hon tar apporten :P  Gungan tar hon fint. 


Vänsterslalom har vi tränat en hel del också. Det går faktiskt bra med dom båda! Men bara när de är pigga. När tröttnaden kommer hoppar dom gärna en pinne eller så. Men vi tar det lugnt o fint. Pressar dom inte. 



Sonic hos mamma

 


Jarra "missade" snörbollen lite.. 


 


Av Emmelie Karlsson-Rydell - 18 januari 2013 12:17

Hejhej hoppas allt är bra med er? Själv har jag legat  i rätt bra faktiskt.Blivit mkt lydnad och en del spår innan snön kom tillbaka..


Spårmässigt sköter hon sig riktigt duktigt faktiskt. Vi har utökat till två apporter i spåret, fast bibehåller belöningarna och den tid det tar när hon hittar apporten. OCh gud vad hon älskar det det alltså! Svansen bara går och när apporten är hittad vill hon fortsätta fast spåret är slut.MEn jag känner ändå att vi har kommit långt i kursen vi går. Trotts att vi blivit aningen förhindrade med snön :P Jag är stolt och nöjd  över min kommande stjärna. Hon är så oslagbar och lättlärd i allt ! *skryter*. Nej men hon har faktiskt betet sig fantastiskt den senaste tiden. 


Utfallen kommer ibland. Men oftast beror det på att hon blir skälld på först. Hon gillar inte osäkra hundar och trivs absolut inte med att bli skälld på. Inte gillar hon lösspringande hundar heller, men det gör ju inte jag heller så;P

Hon hör och förstår skillnad på ligg och stanna och bibehåller fokusen där.Nån gång har hon satt sig när jag kommit tillbaka vid ställandet men mer sällan än ofta.


Platsen fick vi lite problem med efter träningen på kbk förra veckan då det var en del hundar som reste sig o sprang till sina förare. Hon reste sig en gång när vi tränade platsen med kito efter det men sen har det varit lugnt.


Har använt berra och sonic som störning ochlåtit dom sprina förbi och störa mellan henne och mig på platsen, har även sulat älskklingsbollen framför nosen på henne allt vad jag kan. Ryckte i henne gjorde det så klart. Men låg, det gjorde hon:)

 

 


Vi har även börjat träna lite på framförgåendet. DEt går långsamt framåt, blir ju tyvärr ingen träning nu i veckan då Jarra är troligen i höglöp. Men lite träning utanför kurs ska vi nog kunna få in :)


Igår var jag också och fikade med matilda och jag fick min födelsedagspresent (lite sent då jag fyller i aug^^) Men en träning almenacka till hunden, precis vad jag sökt:):)

   


Igår var det avslutning på kursen i karlskrona. 3 av 7 hundar klarade körkortet.

   


Jag var lite orolig ett tag för det är en hund som brukar springa lös o försöka ta sig fram till oss. Och för en gångs skull hanjag reagera. Vad matte till hunden nu tyckte om att jag gallskrek "du kommer fan inte hit" till hennes hund det vet jag inte, men den vände i alla fall. Vid platsen hade den hunden fått 3 olika omläggningar och rest sig varje gång, sen fick den ligga med en annan hund, där reste den sig också. Då skulle den vara med på vår platsliggning, jag var inte nöjd med tanken och fick som tur var min vilja igenom med att den skulle vara kopplad . Så ja. vi lyckades i alla fall på hela testet.Dock tjuvstartade hon på inkallningen på 25 m.

Jupp jupp.

härär en liten filmpå momenten läggande, ställande och inkallning.


tryck ctrl och v

http://www.youtube.com/watch?v=DNlr28Q_hy8&feature=youtu.be 


DEt var allt för mig idag. Ha det fint!


 

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 8 januari 2013 14:23

Hej på er, hoppas allt är bra. Nu var det ju ett tag sen man uppdaterade, har haft lite ont om tid med allt det nya som skett efter nyår. 


Nyår firade vi med att först vara i kalmar klockan 5 och titta på raketerna. Det var lika fint som vanligt. :) 

Sedan var vi och åt på steakhouse med släkten. Och någon hade med sina kompisar. Vet inte riktigt varför man tar med en massa vänner på det menmen. Var inte riktigt lika mysigt som det brukar :) Men man maten var lika god osv. 

Sedan åkte vi hem och berra hade kompis med tjej här. 


Dom dök upp, knakade på dörren, på med munnkorgen o sen steg dom bara in . Mallen blev väldigt ställd. typ ööh dom bara kom in. Så satt hon vid mig vid datorn och bara glodde helt förvirrad:P De fick varsett märgben sen låg dom och tuggade. Jag är en av de lyckligt lottade med hundar som inte bryr sig så vid 12slaget stod vi uta på balkongen och drack champange och hundarna var slocknade i soffan. En lugn och bra nyår. 

                            efterrätten;)





Dagen efter skulle jag egentligen på årets första sökträning.. Men mina planer gick rätt snabbt i stöpet. Körde typ 10 meter med bilen sen fick jag backa tillbaka. Bakdäcket var helt platt-_- Ringde magnus sen kom han och räddade mig :) Men träningen uteblev. 

 



Lite kloklippning och slaktning av tusenfotingen har vi så klart hunnit med också.. Även där har det blivit framgångar.. Matte blir inte biten av sonic längre:)

   



Den andra blev det jobb för hela slanten. Det var lite synd för var så grymt spår sugen:P


På torsdagen var det dags för spår.. 

Jarra: 

LAde först ut 3 apporter på 3*3 meters avvallat område. Gömde dom under vildsvinsbök. Det var för svårt för henne. Dumt av mig. Vi har trotts allt slarvat hela vintern. Så ja det gick inte bra. Blev en hel del backning där. gick tillbaka till att ha apporten framför henne, och säga visa. Efter några lyckande tog vi spåren. 3 spår. 75 m cirka vardera. Hjälpte henne med att säga ligg. Sista glömde hon sig helt på. Satte sig(kom nåt ljud från skogen) väntade ut henne och då lade hon sig. Sidvind belöning kastad pinne och kattmat. 


Sonic: 

3 blodspår cirka 40m . Sidvind. 1a gick fort och slarvigt. 2a funkade inte alls. är osäker på om han ens hittade det.. Jag ignorerade det. Gick direkt till slutet  och där fick han sin gotte. 3je spåret gick något bättre trots mattes frustration. (när sonic inte vill sätter sig sonic o piper) Men ja det blev lyckande iaf. Men slarv. 


Den 12 drar viltspårandet med gruppen igång igen, har bett lisbet om hjälp med sonic så vi får se om det går att hitta tillbaka :) 


 


På kvällen blev det lydnadsträning. Tränade lite på rutan, inkallning, vändningar och stadgan. Nåt ställande o läggande också. Funkade helt ok. blev imponerad av platsen. hon låg 3 min ganska trångt med två andra hundar

Rutan är grymt roligt tycker vi.. Dags o ta bort gotten därifrån nu tror jag. Så hon inte får in luktandet. 

Fredagen körde vi lite markeringsövning inomhus. Dvs hon såg hela tiden pinnen. Det var helt annorlunda än dagen innan kan jag säga.. Ett litet filmklipp: 

(Länken http://www.youtube.com/watch?v=6SAaIvErC6Y&feature=autoshare)

Det var jag relativt nöjd med. 


På Söndagen var det dags för sökträning igen. 

Jarra fick 4a skick. Hon fick titta på när 1a figgen sprang ut. Gick rätt bra men jäkla va trött hon var sista skicket:P Det största problemet i vår träning är att jag vill för tidigt. Nästa träning får det nog bli liknande träning. Så hon får draget framåt. Gått bra trotts nya figgar o så så det är jag nöjd med :) 

 


Igår var det träning i rottne. Väldigt nyttig träning för oss faktiskt. Var inomhus i en lokal. 6 stycken. Det var väldigt "nära" varandra om man säger och mycket stoj o stim så att säga. 

Vi provade på en bakdelskontrollsövning, där hon då ska stå på en pall med frambenen framför mig och sedan ska hon följa mig med rumpan när tassarna är kvar på pallen. 


Vi gjorde även inkallningar brevid varandra och mellan varanda osv , möttes med hundmothund och gjorde även läggande under gång där. Hon skötte sig som en pärla så det var väldigt roligt:) 


Idag har vi varit på kbk i geggan o tränat agility. Hade två kombinationer jag tänkt kört men ändrade lite där. 


Provade på slalom med bågar på båda hundarna. Det gick faktiskt väldigt bra. Till en början försökte de hoppa över men efter bara nån gång föll polletten ner. Gick riktigt bra. Körde det även med sonic fast i vänster slalom då(Han kan ju inte det) Dom fcik fullt godkänt och jag kommer absolut köra på det igen:) 


Sonic hade ju även en del problem med gungan så det tränade vi också, upp,vipp sen bollbollboll. Ska han tänka är tanken:P Tycker jag lyckades en hel del. Mycket bättre fart, även om han stannar in o så. 


Jarra fick också träna gungan så klart. Inga problem. Har börjat ta lite sats osv, men inte satt ett hinder framför än eller så. Men det ska nog gå bra. 


A:et fick jarra träna på med. Det går ju fort över.. Snart tror jag det sitter att vi måste ta det lugnt över, annars hinner vi inte stanna på kontaktfältet där vi ska stanna.. 


Mallen inte helt nöjd med att mattes tfn ringer hela tiden : 

 

(http://www.youtube.com/watch?v=lRbCgvPR_Jg&feature=autoshare)


Tycker de har varit kanonduktiga båda två. 


10 feb ska hon starta inoff. Spännande! :):) 


Ha det bra mina vänner. 

 



Gästbok:)

Tidigare år

Senaste inläggen

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Agility

Agility

Agility träning


Ovido - Quiz & Flashcards