wokita

Alla inlägg under juni 2013

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 28 juni 2013 21:34

HEj alla hoppas allt är bra!

Själv är jag lite trött, varit många långa dagar denna veckan.  Men så är livet ibland :) 



I måndags var det kurs för susanne, tycker träningen gick bra. Vi fokucerar mkt på stopphand och blindbyten. 

Även om Jarra är grymt signalkänslig märker man inte det när matte står i vägen.... Dvs jag hade kunnat vara en betongklump o hon hade ändå försökt plöja mig om jag råkar störa hennes linjer.. 


Här kommer en liten liten film på träningen, Slalom hade hon satt taskigt också.. Och med solen i ögona, inte lätt  inte :) 




Både Ulla och jag är väldigt nöjda med kursen, och vi tänker nog fortsätta till hösten :) (om det inte krockar med min grundkurs :/ ) 


I Tisdags var Ulla och jag o tränade i Linnefors, på banan vi kört hos Susanne dagen innan, Banan blev dock inte riktigt så bra som susannes, tror vi hade konstiga avstånd . Men ullas läva var blindbyten och min Jakkosvängar och stopphand så den funkade ändå. Tycker Ulla börjar arta sig riktigt bra.  Här kommer film på henne och kito från i måndags :



Sonic fick även han köra på banan och det gick relativt bra. Sonic kan ju inte grunderna lika bra som Jarra, och det är något vi tränar, små saker som, "ut" , stolpning, bakombyten, hindersug osv. Även stressen jobbar vi på. Lilleman har nämligen ingen stress i kroppen och posetiv stress behövs faktiskt.. 


Jag noterade även vissa andra grejer som jag uppenbarligen släppt på. Ex starterna., senaste året (sen löptikar godkändes på tävling) har jag kört flygande starter med sonic, just för att han inte ska fastna med nosen i backen, och det har ledit till att han har glömt ordet stanna kvar.. Så bakläxa på det också.. Här kommer ett av hans lopp i tisdags: 



I onsdags hade vi räffsat en del åkrar och då tyckte jag det var dags o ta fram spårandet igen som legat på is så länge nu.. 

LA ett rakt spår och ett rakt med böj på slutet, 3 apporter i varje. Spåren var långa, mellan 100-200 meter. 


Började med det raka, gick galant, Bra markeringar osv. 

spår 2.. vid slutapporten satte hon sig 10 meter innan.. SEdan lade sig.. Försökte vänta ut henne.. Tittade mot apporten osv.. Till slut gav jag upp.. Tog in henne i bilen.. Körde lite godisletande med sonic.. 

Kände att jag inte ville avlsuta med ett "misslyckande" så gav henne sonics spår också.. Hon tog det gjorde hon.. MEn glada svansen var inte med.. Spårglädjen var inte riktigt där.. Även om slutet blev bra.. 


JAg satt i en halvtimme i bilen.. Analyserade o funderade.. Till slut förstod jag ju.. Hon orkade inte.. DEt var för långa spår.. Hur dum får matte bli!! Att det ska krävas 30 minuter av självgranskning innan man fattar en sån uppenbar sak!!! Dumma dumma mig!! 


Därefter fortsatte jag jobba. SEn hämtade jag berra på tåget för jag var i närheten, typ 4 timmar senare, bad han gå o kissa jarra, så länge gick jag ut ett rakt spår på kanske 40 meter utan näring i hemma på trädgården, la kattmatsburken i slutet. Hämtade hunden i lät henne gå.. (nu känner hon ju vittringen men iaf.. GLädjen finns där! ) 




Sen var det kanske inte det mest korrekta att göra.. Men  hon gillade det ju i alla fall :) 


Igår var det avslutning på Agilitykursen där jag är hjälpinstruktör, alla var superduktiga . 

Nu iväntar jag min agilityinstruktörsutbildning, ska bli spännande. Tyvärr kommer jag inte hålla någon kurs i det i år. För jag orkar helt enkelt inte, men skojsigt ska det bli! Och utvecklande också :) 


Idag har jag jobbat hela dagen, sedan hämtade jag berra vid tåget halv 6 och vi åkte o klippte gräs i linnefors så stackars bosse hinner träffa Zeke lite extra :) 


Körde lite träning med så klart, kontaktfält, känner faktiskt att det går framåt där, super kul :) MEn så klart, en lång väg tills mål :)


I helgen är det jobb för hela slanten :)  Och träning med Ulla i morgon (och kanske IDa) 


HA det fint tjoho :)


     

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 23 juni 2013 20:35

HEj mina vänner, har er midsommar varit bra?  Hoppas det. 


Min vecka har varit relativt stressigt. På måndagen tog jag ledigt efterssom jag jobbat 7 dagar och hade en del o göra i veckan sen. Det var rätt skönt. JAg gjorde absolut ingenting och var väldans nöjd med det. 


På onsdagen rensade vi rabbatterna här hemma, intressant va. Ja sen jobb då.. Körde igenom Jarra i vissa moment i tvåan. Kändes bra :)



Onsdagen  jobbade jag, blev lite försenad till Ullas o min träning innan styrelsemötet för jobbet , lite synd men vi hann med lite slalom träning . Träningen är just nu att jag ska kunna dra o hon ta färdigt hindret.. Går sådär.. 


-sen var det styrelsemöte och det tänker jag inte skriva något om ;) 


På torsdagen handlade vi inför midsommar firandet, grillade en bit och tog det lugnt. 


På fredagen trimmade vi och röjde upp lite. Körde JArra lite i lydnaden, hon blev varm fort och jag märkte av hältan. Skrev till Cissi från Hundkänslan och frågade om hon möjligtvis hade tid för en liten koll för att se om Jarra var tävlingklar på söndagen. 


Lyckligtvis hade hon det på lördag EM :)


Lördagen började med att fixa lite med kanoterna, sedan hämta dom o möta upp folket, det blev en lugn o skön midsommar. Vilket passar oss hundmänniskor utmärkt. ! DEt går inte att supa skallen av sig när man har ansvar för en individ, man måste sätta dom före sina egna "intressen". Finner det alltid lika roande under storhelger där jag ser att så många småbarnsföräldrar dumpar sina ungar hos nån annan medans hundmänniskorna så fint anpassar sig efter sina djur.. Inte konstigt det är så mkt dåligt i samhället..  Nu svamlar jag iväg..


Åter till lördagen, Den spenderades med Issa, diana, ulla, annelie, berra och jessicas 2 barn. 

Vi paddlade, grillade, spelade kubb och åt jordgubbar :) 

                                                                                   



Kommentar isabell :

Emme ta dom ifrån dom nu, jag måste åka..

Emme respons:

Gör de själv. Så fotar jag..


REsultat:

                         



Idag har vi varit iväg på tävling i ronneby. Agility stod på schemat.. 


Sonic körde ett nollat lopp och en disk. 

Ingen pinne då det bara var 18 starter = 2 pinnar och sonic kom 5a :) MEn är nöjd med honom. 

MEn har kommit till insikt med flera saker med den lille mannen.

1. Vi MÅSTE öka farten. Han kommer ha väldigt svårt att hinna med utan tidsfel annars.

2. Jag MÅSTE börja om med grundträning av vissa hinder och svängar. Sonic kan inte mycket alls, han har aldrig blivit lärd i det. 


OCh nu har ju faktiskt matte en hel månad där hon inte får tävla så det får bli att träna, träna, träna.. 


Jarra:

Jag råkade klanta mig ... Hon fick en vägran i hopp för att jag gjorde ett onödigt byte efter slalom, skulle gjort ett bkombyte istället.  Ni kommer se det tydligt på filmen..  Är lite besviken att jag stal hennes pinne, men loppet kändes super för övrigt och hon gick som en klocka . 

Agilityn.. Ja vad ska man säga.. DEt går undan och vi gillar balanshindrena. ... 



Funderar på att börja träna en del i nybro. Det är lite längre men hinderparken är bättre för oss + att det alltid står en bana ute vilket är smidigt. Dom har även stabila tunnlar som håller för min hund vilket vi inte har fått in än på ebk (men dom är beställda)


                           


Efter tävlingen åkte vi till berras föräldrar, fick lite mat vilket vi behövde, och lite fika med jordgubbstårta:)


Hemma sedan tränade jag lillemanen på de olika handlingtyperna, eller 2 st. Man behöver ju inte börja för mkt. 


         

För övrigt har jag en del tankar i huvudet om hur framtiden ska se ut.. Just nu är det en del i mitt liv som mer tynger än lyfter, och jag vill inte bara ge och ge utan att få något tillbaka... 

Vi får se efter hösten vart mina tankar bär mig. 




Av Emmelie Karlsson-Rydell - 11 juni 2013 09:14

HEj på er mina vänner. Helgen blev som en del av er nog vet, väldigt tung. 

Den började ok. Jarra o jag disk för jag kanske styrde in henne i fel tunnel ingång hehe. 

Sonic plockade sista pinnen i agility så jag klassade upp honom. 

Jarra körde nollat i hoppet.... Men efter 40 hundar cirka hade kört beslutar domaren att bryta och ta bort hindret på grund av skaderisk... hur sjutton kan de ta 40 hundar innan man gör så??? 

Hon låg på en stadig 2 plats och hade säkerligen fått pinne.. 


DEtta tyngde mig så klart. Jag är besviken på att jag ens körde en omstart. Jag var inte på rätt humör, och Jarra är  så ung ännu och jag vill att hennes tävlingserfarenhet skall vara posetiv. Det är bara hennes 3je tävling . Vi gjorde inga fel men drabbades ändå. 

PRatade med Susanne om det igår på kursen , varpå hon frågar mig, men är ni mogna för klass 2 då?


Och där är svaret faktiskt nej. Det är vi inte. Jarra och jag funkar skitbra ihop på banor med långa sträckor helst med hyfsat raka linjer. Men jag kan inte styra henne tajt. För jarra har inte lärt sig bromsa ännu, hon kan bara gasa gasa gasa. 


här är det "farliga" loppet som då senare dömdes bort, anledningen är hinder 2 och tre, en säck före däcket. 


Jag tycker domaren gjorde rätt, men han skulle agerat bra mycket tidigare. 

Men efter tankeställaren Susanne gav mig känns det bättre. Även om våra pinnar är rätt viktiga då jag jobbar så himla mycket och då speciellt helger.. 

Men känslan av hopplöshet är borta, och nu satsar vi mot nästa som är klubbens Km i helgen. 


Det posetiva vi fick ut från denna tävlingen var att jag verkligen han träna på förberedelser! Hon är ju som sagt ung och vi har inte mkt tävlingserfarenhet. Jag har börjat köra lydnad innan,bara korta sektioner typ vänster sväng , högersväng, 2 steg osv. Så hon laddar ner lite för hon blir så satans laddad av att se någon annan köra. Men jag upplever att vi hittat rätt där.


Annars var tävlingen trevlig, glada funktionärer, himla härliga planer med klubbstuga lite småstrul men mest "sånt som kan hända" . Typ sonic stod som diskad fast han nollade.. 


Här kommer maaassa bilder från helgen:





                                                                                                                                                                                                                 



Igår bar det av till Susanne på kurs, de andra var sjuka så Ulla och jag var själva, superbra var det. Hon är så himla duktig. 

Fick med mig mycket hemläxa och många bra tips om broms och styrning.

Alla 3 kombinationerna klaffade för mig och Jarra och det var precis rätt träning för oss. Måste bara skriva upp och rita upp så jag kan minnas det också. 

Vi tränade tysksvängen, Jakko, rita linjer, starterna och broms, broms , broms! 

ha det fint alla :)


 

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 6 juni 2013 22:47

HEj mina kära vänner, hoppas era liv flyter på så gott det går :) 

Själv lever jag o lär.  Veckan har varit så hmm.. hur säger man, den har gått så jäkla fort.. 

I måndags jobbade jag o var en snabbis o kollade planen ebk ska ha agilitytävling på, den såg fin ut :)


i Tisdags var det också jobb, tydligen för mycket sa min kropp o bestämde att jag skulle få väldens mest smärtsamma träningsverk just då:p Den slog till på lunchen med så klart.. Jag kände att jag kan inte ta ledigt för att bli bra i kroppen för att tävla till helgen så jag fick fint åka och införskaffa tigerbalsam och gnälla mig igenom dagen :P 

Tobbe på jobbet var snäll o gjorde det tyngsta också så jag slapp det, men kratta förra årets löv är kanske ingen höjdare när hela muskeln över revbenet på högersida värker. 


På kvällen var det styrelsemöte. Jag hade inte funderat på vad för kurser jag skulle hålla utan höll det lite öppet, då ingen annan ville hålla kurs blev det en valpkurs.  Isabell tackade ja till att vara min hjälpis också så det blir nog bra. Jag kommer att starta den fortlöpande om man säger, när den är full så kanske blir det redan i sommar om det flyter på. 

Vi beslutade också att jag och marie ska hålla en tvådagars Agility/Rally och ällmänlydnadskurs. Det blir spännande. Kursen är tänkt att inrikta sig mot ungdomar 7-20 år och befinna sig på "sommarlovet"


På onsdagen var det träning med Kristina, Vi tränade lite allt möjligt, Det jag kommer träna nu, är bromsen då mallen enbart vill gaaaasa. Och då kan det ju bli fel ibland. Jag har också blivit lite bortskämd i mitt skickande så jag hinner nästan stanna när jag väntar in henne, och det är heller inte bra så klart, rätt plats, rätt fart och rätt tidpunkt!! hm hm hm :p 


Här kommer en liten bildbomb från träningen. på bilden är det Ida med sin flatte Kira, Linnea med sin jaktlabbe Selly , ulla med sin grönis Kito och jag o Jarra så klart.


(Klicka på bilderna så blir de större)  :

                                                                                             


Vi tog även en liten gruppbild från våra insatser i växjö, är fortfarande så stolta över att klubben faktiskt plockade 8 pinnar hem :)

 


Idag på morgonen har det varit jobb.. Sedan bar det av till evenemanget "skogstokig" som pågick i hela blekinge. Jag, Ulla och Ida hade uppvisning i Silverhallen som är ett ridhus i nävragöl. Vi coatchade även ekipage som inte tränat förr. 

Är helt impad av hur fantastisk vackert det var där ute, Det låg en sjö precis intill där vi badade hundarna. 

Dom hade även bjudit in ett 4spann med nordsvenskar som dundrade igenom området. Så mäktigt att se. 

Jag fick provåka jag med, och sitta på första pakett. Riktigt häftig och något jag tycker alla borde testa oavsett om de gillar häster eller ej för känslan var så frän :) 

Ekipaget körde även en sväng i sjön där vi badade hundarna som ni kan se på bilderna längre ner. 

Tycker jarra var jätte duktig också, som trots folkmassa och ett par hundar stannade vid min sida och skötte sig super under uppvisningen <3

Sonic fick vara med en kortis också så klart, men han har ju påtvingad vila inför tävlingarna i halmstad så han får ta att lite lugnt, tyvärr blev det inte bilder på honom under uppvisningen, men lite när han badade <3

                                                                                                                               


Sedan for vi hemåt, skulle tränat issa o jinnie idag, men vi tog bara en pratstund istället då alla var så himla trötta. Förutom Issas hund zamba som grävde upp alla våra rabatter... 

         



Sedan bar det av till agilitykursen där jag är hjälpis, och det stod serpentiner på schemat. Kursen gick bra. 

Sedan bar det av hemåt till berra o hundarna och äta grillat med nypotatis och gräslökssås , smakade smaskens^^ Årets första är ju alltid lite speciell :)

 


Imorgon jobbar jag en stund på morgonen, sen far jag, berra och Ulla till halmstad där vi hyrt stuga och spenderar hela helgen med tävlingar. Ska bli så skönt o komma iväg lite. 

Ha det bra alla, så uppdaterar jag efter resan :)

           

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 2 juni 2013 21:23

Hej mina vänner, jag hoppas ni har haft en lika fantastisk helg som jag. 


Jag började min helg med träning i Linnefors på fredagskvällen. fast lämnade hundarna hemma. Ulla och jag började med att träna lite handling, Jakko, twinklewinkel och push and pull. Kito köpte det bra och ulla ska vara nöjd:) Lite kontaktfältsträning körde hon också :) 

 


Sedan ändrade vi inriktning till Rallylydnad, Issa, Jinnie och Ulla körde en del av en bana Ulla satte upp, Det gick bra för dem alla, trots att det var "lite över deras nivå" Ja inte Ullas förstås för hon tävlar ju i avancerad :)

     

Sedan åkte ulla hem och vi körde lite kloklipp och "främande hanterar hundarna" träning. Det flöt också på bra. 

 

Sedan bar det av hemåt och vila upp inför helgens tävlingar. 


04,40 var klockan ställd på. Gick upp o packade det sista innan ida hämtade upp oss. Väl i växjö reste vi upp tältet o förberedde för tävlingen.. 


Jag kommer varken ihåg ordning eller liknande för min hjärna är som en svampig massa just nu.. Menmen :P


5 Pinnar tog vi med oss hem.. 

Sonic som jag traglat agility med i 3 års tid visade sig helt plötsligt på framfötterna och plockade in 2 pinnar i hopp och 2 i agilityn. Det innebar uppflyttning i hopp och en pinne kvar i agilityn. Så himlahimla glad jag är! 

Jag kommer dock tävla ettan i halmstad. jag vill att han går upp i 2an i båda klasserna samtidigt.


Han fick tidsfel i ena loppet igår annars hade det blivit en pinne till i hopp. MEn jag är supernöjd ändå!


Jarra plockade 1 pinne i agilityklassen, Och loppet kändes super bra, jag var rätt placerad och hann med. Blev förvånnad att hon tog alla kontaktfälten då jag beslutat att skippa dom då hon ännu ligger i träning . 

Tyvärr satta jag henne för nära första hindret i hopploppet så hon petade första pinnen, men sen körde hon kanon snyggt, och allt kändes så rätt likssom, ni vet känslan av att allt bara klaffar? FArten var super, slalomingångarna perfekta, stressen var bara posetiv och ja, ni vet, det bara flöt likssom. härär filmerna:

Pinnloppet:



Hoppet med rivning på första hindret:




Hem åkte vi sedan, nöjda och glada. 

Ida tog även hon en pinne, och ulla också, superkul! 

 


Mattes belöning ;)

   




Behöver matte nämna att hon däckade vid 9 hemma i soffan? 


Söndag: 

05,30 körde vi från hemma, hämtade upp ida och för till växjö bk. 


Min fantastiska lilla blandras sonic plockade full pott även idag.. 2 pinnar en i varje lopp.. Jarra fick ju det irriterande petet och en disk. Men fy vilken härlig helg! här kommer bildbomb!

                       


Resultatet:

 



Och sen vidare till huset,, - jag har varit lite dålig med den uppdateringen.. Men full rulle är det och en miljon projekt att fixa.. Blommor, landen, alla träd ska bort (till hösten) för dom är döda typ, måla om där tidgare ägaren slarvat, köpa in tv möbler, köpa in skrivbord etc.. men så här är det just nu iaf.. 

                                                                                   


Gästbok:)

Tidigare år

Senaste inläggen

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Agility

Agility

Agility träning


Ovido - Quiz & Flashcards