wokita

Alla inlägg under januari 2012

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 30 januari 2012 14:22

                                                                     

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 16 januari 2012 21:36

när jag går runt o jobbar tänker jag på massa jag borde uppdatera er med. Men sen likssom glömmer jag det när jag 6 timmar senare sätter mig här. Hm



Nåt nytt da? mja. 

Jarra har skadat tassen. inget kul för henne, får inte springa o leka som innan. Mest sitta i buren o bli rastad varannan timme. Har enorma skuldkänslor men vad ska man göra?

Köpte socka till henne men den är ju värdelös o bara glider av... (Köp inte sån) 


Berra var o köpte nytt bandage idag så får se om det håller bättre (frågan är vart det andra mystiska bandaget försvann härom dagen?) 

Menmen. Har ju förmånen att Pappas sambo karin arbetar mer reflexogi och laser, så hon behandlar Jarra. 


Sonic är lök som vanligt. Det diviga lilla djuret vill inte vara ute nu när det är kallt så när han vart lös ute nån 20-30 min går han helt enkelt hem till pappa, öppnar dörren och lägger sig i hundbädden i hallen. 



Hm vad mer da? Ja just det. Jarra var nästan duktig idag. När de andra 4a småhundarna gjorde sig dagliga rit med att skälla ut paPpas granne, gick Jarra och gjorde sin favorit sysselsättning i stället. Vilket är att stjäla och "mörda" hästarnas enselage. Hon har verkligen fastnat för det där. 


I Söndags var vi och körde sök med Jarra för fösta gången, för att hon ska få upp intresset och bli gladare för främlingar. (nu känner hon visserligen Ida men ändå, man måste ju börja posetivt) 

Först fick berra gömma sig på nära avstånd när Jarra såg på, sen snurrade jag henne ett varv och sen släppte henne.  Det var dunderkul. 


Sen sprang jag lite längre och gömde mig bakom en vält rot. berra snurrade henne ett varv och sen släppte. Det var kul o hitta mej också;) 


Sen skulle hon leka lite med ida, intresset var inte på topp (Skulle tatt med hennes kamptrasa) Köttbullarna var dock uppskattade, fick leka lite med henne och sen ge över till Ida. Ida eller "köttbulletanten" som hon numera kallas, var också rolig att hitta. 


Tycker det gick bra över lag och hon verkar ha ett stort intresse för det. 


Techno fick köra lite också, och det gick bra för han med. En puss först sen tog han "sökrullen" och sen puss igen och glömde pinnen, andra gången gick bättre fast jag fick mej en puss innan också av den lilla "don juan" ^^ 

tredje gången gömde jag mig en längre bit ifrån och det gick också bra, puss i ögat sen direkt på rullen så det får hon vara nöjd med. 


Jarra var lite dum mot techno med. Hon är ju en anings fräck den lilla damen. Liten dutt hinner så klart inte ikapp Bcn när han drar iväg, men när han väl saktar in kan man ju stoppa han ytterligare genom o fånga han i svansen:P Det var nog nytt för den stackars förvånnade Bcn. hihi


Hm vad mer? 

Vi har startat en grupp på Fb som heter "sökträning i emmaboda med omnejd" ni får jätte gärna gå med, ju fler desto roligare! 


Vi har även blivit inbjudna till när kennel "dark and smart" har kennelträff i hässleholm en hel helg, så ditt ska vi nog följa med. Visa groenedaelarna hur det ska gå till^^ (njaaaaaa:P ) Men det ska bli roligt:) Sblo har sin utställning i närheten då också, så Jarra kaaanske får ställas där med. Bara för vi ändå är nere. Plus att det är Agilitytävling i Höör en av dagarna med så tänkte sonic får starta lite med. 


Idag har jag tvingat ut berra på lite träning av ingångar med Jarra mer (nåt måste ju dutten få göra) Gick rätt bra tydligen. Tror vi kan minska hjälperna på "metkroken" nu. 


Det var väl vad jag hade o upd. nu, imorgon ska jag på arbetsintervju, spännande:P 


Ha det fint mina vänner :)

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 9 januari 2012 11:03

Åke Cronander:

Bra helhet, femenim, Kunde haft ett ädlare huvud (fattar inte alls vad han menar^^), Bra hals, Knappt förbröst, Bra kropp för åldern men lite svag i överlinjen, svagt (grant?)kors, vill ej medverka till tandvisning, behöver bli självsäkrare och mer kontaktbar   =2,a plats. 


Mina åsikter: 

Dom var långt fram i tidsschemat, och när vi är i rastgården ringer idag att tervrarna är inne. Vi skyndar genom hela mässan, det är stressigt för henne, mycket folk,vagnar,barn,skällande osv. Därför anser jag att hennes insatts var bra. Gillade inte dommaren alls då ahn inte tog hänsyn till att jag avr förstagångsställare, visste inte riktigt vad han menade, Tycker heller inte att en dommare ska vara så pass rädd att han inte vågar röra hundarna. Han vågade inte kolla tänderna själv utan skyggade bort då jarra vände sig för att kolla, ber mig visa och jag visar. 

Hon var duktig och jag är stolt över henne :)



Zilli Orietta (Italien)

6.5 månad, fint huvud, muskler,bett,öron, nacke och ben. överlinjen skulle varit mer fast och rak, bröst inte färdigutvecklat, bra fötter och svans, glad handler. Lovande. 


(sen fattar jag inte detta : moderate augul)

=2 pris och hp. 


Mina åsikter: 

Denna var bättre och mer försiktig. Men mer rädd. Studerade henne lite innan och hon tog inte någon hunds tänder och flyttade sig så fort hunden reagerade när hon tog på testiklarna. Hon förklarade bättre hur jag skulle göra och vi var även i bättre tid här. Men det märktes att jarra var trött och behövde rastas..  Japp skriver mer sen. 


Nu vet vi mer vad jarra behöver jobba och tränas på, hur långt vi kommit i vår miljöträning osv. Jag är nöjd med henne, trots att hon blir så stressad av springande barn. Hon hanterade situationerna bra, och brydde sig inte allt för mycket om munnkorgen.  :) 


Tjotjing

Av Emmelie Karlsson-Rydell - 1 januari 2012 20:34

hejhej, har inte haft tid/ork att uppdatera på ett tag, men det blir la bättre:P

Julen börjades hos mormor. Det var ingen höjdare. Mina hundar fick sitta i bur på verandan och isabells kopplad för dom gick inte ihop. Mitt fel tror jag då jag släppte jarra lös ur bilen så isabells zamba blev nog lite överaskad. Sonic funkade inte heller med henne, vilket nog också kan bero på händelsen. Men men. Så jag issa berra och johnny och hundarna satt på den inglasade verandan. 


Kände mig såhär jätte ansvarsfull som alltid har extra buren i bilen:P , Menmen. Nästa år firar vi inte där då det är helt meningslöst för oss att åka ändå till nybro för att sitta själva på en veranda:P 


Sen åkte vi vidare till Emmaboda och pappas familj. Där fick hundarna vara med sina andra 4 kompisar i hallen och vi stannade en stund. MAn är ju inte direkt hungrig efter en julmiddag redan:P 


Sen åkte vi vidare till Berras föräldrar i Rödeby och där märkte vi lite att det blev för mycket för jarra så. Men alla åkte så det blev lite lugnare för hennes del. 


Dagen efter åkte vi till mamma i Emmaboda (Johansfors) Och åt lite typ pannkakor med fyllning i. Mormor, morfar,issa, johnny, mamma, jag och berra. 


Sen vidare till berras familj. Där märkte vi snabbt att det blev för mycket för Jarra, så satte henne i bur vid oss i stället. Det har varit mycket åkande och för mycket folk den senaste tiden för henne. (juldagarna) Tyvärr kom berras mammas syster något för nära så jarra markerade åt henne. Lyckligtvis höll jag henne kort, men ändå. Hon skulle inte behövt vara i den situationen. Nu hände ju ingenting men det kunde ha gjort. 

Så som åtgärd kommer vi vara mer i centrum och oftare och bara hänga där och göra det trevligt.



Sen gick allt väl typ lugnt till i mellandagarna. 

Är så stolt över malledutten. Har ju inte riktigt vågat släppa henne lös i skogen när jag är och röjer, då jag är orolig för att hon ska gå för nära. Men men. 2 dagar i veckan har hon sprungit lös i flera timmar där i alla fall med sin brossa, dom 2 halvdöda schnouzrarna (stavning) och den bitska lilla blandrasen. Sen sover hon gott^^ 


Sen nyår då, Vi skulle ju åka och kolla fyrverkerierna i kalmar klockan 5, men då issa och deras hund skulle avra hemma kunde vi inte sitta där o låtsas som ingenting, utan vi blev sena och kom i lagom tid till maten i stället:) 

Gick en promenad i kalmar efter fast det smällde lite och det gick okej. 


Sen hem, där dom givetvis smällde vid parkeringen-_- Tryckte upp kamptrasan i nyllet på jarra så lekte vi oss hela vägen in.  Hon brukar ju inte höra eller se nånting annat då, och ibland leker jag så utan anledning så det blev ingen stor grej. 


Vi bjöd hem 2 vänner sedan på kvällen, och vi satt och spelade kort, snackade lite och tog några öl. 12 slaget var inte så mycket skillnad på än mellan 22-23 så det var ingenting, sonic höjde huvvet lite från sängen men hon reagerade inte. 


ha det så fint så hörs vi:)

Gästbok:)

Senaste inläggen

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Agility

Agility

Agility träning


Ovido - Quiz & Flashcards